Rettsaken i Fredrikstad

UHELDIG: Vi setter båtene på land med alt for mye belastning på kjølen. Det er ikke båten bygget for å tåle, mener Dufour-direktøren. (Illustrasjonsbilde)

– Seilbåter har ikke godt av å stå på land

Dufour-direktør Salvatore Serio mener vi oppbevarer båtene feil om vinteren i Norge. 

Publisert Sist oppdatert

Rettsaken i Fredrikstad mellom båteier og Dufour-verftet er i sin tredje dag. Det er stor unenighet, og avstanden mellom partene er stor. I går var det en rekke vitneforklaringer, både til forsvar for båteieren, og for verftet. Det avgjørende punktet i saken er en løs innerliner, eller bunnramme, en konstruksjon verftet hevder ikke trenger å være fast til skroget. 

LES: Dufour i retten igjen

Ble sjokkert i Norge

En av vitnene var Salvatore Serio. Han var forhindret i å stille opp i retten, men avga forklaring til retten via telefon fra Frankrike. Han har vært i Norge og sett Halfdan Solbergs båt, og ble sjokkert over å se hvordan båtene står i vinteropplag på land. Han oppdaget at Dufour 405 til Halfdan Solberg sto med mesteparten av vekten på kjølen, noe den ikke er bygget for å tåle. Han mener at båtene i resten av Europa har langt bedre støtte opp under skroget enn det han så i Fredrikstad. 

Solbergs advokat Nina Wang spurte da om ikke dette burde ha blitt kommunisert bedre til markedet, og blitt opplyst i båtens manualer. 

Beklager rettsaken

Salvatore Serio er glad for at Halfdan har hatt glede av båten sin siden 2011, og fått brukt den i flere sesonger. Selv om innerlineren ikke er festet over alt, så mener han a det ikke går ut over sikkerheten. Han hevder at båten er trygg å bruke, og at rettsaken aldri burde ha funnet sted.

LES: Dufour hevder at innerlineren ikke er avgjørende for båtens styrke

For svake sist

Salvatore Serio hevder også at Dufour ikke satte inn nok ressurser under rettsaken mot Thorbjørn Alver Jørgensen i 2009 som endte med forlik. Jørgensen fortalte en hårreisende historie om sine opplevelser med Dufour 385, som tok inn vann via kjølen allerede på jomfruturen fra La Rochelle til Bergen. 

Dufour tok denne båten tilbake. Mens Jørgensen har hørt fra Dufour-verftet at hans gamle båt er blitt brukt som delbåt på verftet, så hevder Salvatore Serio at båten er blitt benyttet hav ham personlig med familie, og at den er helt trygg, ellers ville han ikke tatt familien med seg. Thorbjørn Alver Jørgensen hevder at sjefen for Dufour snakker usant. 

LES: Forlik i Tingretten

KVALITET: Saken i Tingretten handler om båten kan brukes selv om innerlineren ikke er festet hele veien. Båten det gjelder er en Dufour 405 fra 2011.