Søk i arkivet

SEIL: Elan 5S er Sjøen for Alles trekkplaster for seil. Den ligger tvers over de få ander seilbåtene på messen.
SEIL: Elan 5S er Sjøen for Alles trekkplaster for seil. Den ligger tvers over de få ander seilbåtene på messen.
STRØM: Også motorbåtene blir nå miljøvennelig. Rand er utviklet for elmotor og batteri.
STRØM: Også motorbåtene blir nå miljøvennelig. Rand er utviklet for elmotor og batteri.
PÅHENGER: Elmotor fra ePropulsion har 1 kW litiumbatteri på motoren. Den kan erstatte små påhengere for joller og små seilbåter.
PÅHENGER: Elmotor fra ePropulsion har 1 kW litiumbatteri på motoren. Den kan erstatte små påhengere for joller og små seilbåter.
SMART: Cockpitbordet senkes ned i dørken og forsvinner helt på Elan S5
SMART: Cockpitbordet senkes ned i dørken og forsvinner helt på Elan S5
KOMFORT: Elan S5 er bygget lett, men har høy standard under dekk.
KOMFORT: Elan S5 er bygget lett, men har høy standard under dekk.

SJØEN FOR ALLESeiling, tilsynelatende utgått fra båtlivet

Sesongen er igang med Sjøen for Alle på Lillestrøm, utstillingen representerer ikke hva båtlivet har å by på. 

JOLLER: Jolleutstyr har tatt med seg
noen Lasere, samt en 24-foter bygget i Polen.

JOLLER: Jolleutstyr har tatt med seg noen Lasere, samt en 24-foter bygget i Polen.

På sjøen kryr det av seilbåter en sommerdag, og litt ute av sesongen, så er det stort sett seilbåter, og noen som fisker, som er å se på fjorden. På Lillestrøm er det haller med plastbåter med store påhengsmotorer, men nærmest ingen pinnebåter. Det er 25 foterne med 150 hk på hekken som utgjør volumsalget i bransjen, og det er det som dominerer gulvflatene. Som seiler opplever jeg ar jeg driver på med noe sært, etter å ha besøkt Sjøen for Alle. Burde det egentlig hete: Sjøen for store bensinmotorer. 

Tre seilbåter

Vi med sære interesser kan glede oss over tre seilbåter, og noen seiljoller. Nautic Norway stiller i år også. I fjor viste de frem to seilbåter fra Elan, i år har de en. Elan S5 er bygget på samme skrog som Elan GT5 som var fjorårets trekkplaster for seil. Båten som er utstilt er kjøpt av en kunde på Østlandet, og blir nok å finne også på regattabanen til sommeren. 40-foteren til 2,5 millioner kroner har gjennomgått noen løft. I cockpiten har den løsning som ved to håndgrep løftes fra å være en del av dørken til å bli et cockpitbord. 

SEILmagasinet seilet 100 nm om bord i Elan GT 5. Les testen her

SEILmagasinet testet Elan S5 den gangen modellen het Elan 400. Les testen her.

Dragonfly 25 er også igjen å se. Den samme båten som vi fikk låne i Stavanger en helg er her utstilt. Det ble en minneverdig seiltur. 

LES: Det enkle båtlivet

Jolleutstyr viser frem både joller fra Laser, samt prisgunstige Sedna 24, en båt som også var på Båter i Sjøen i september. 

STRØM: Farco tar inn
litiumbatterier fra Winston. De skal være ekstra robuste.

STRØM: Farco tar inn litiumbatterier fra Winston. De skal være ekstra robuste.

Bra med utstyr

For oss seilere, så er det utstyr som trekker oss til Lillestrøm. De store elektronikkprodusentene er på plass. Det er også de store båtutstyrsbutikkene med messetilbud. 

UK Sails er plassert inne i aktivitetshallen, og har tatt opp deler av seilloftet til messen. 

Det er gøy å se at flere nå satser på eldrift. Polar viser sin klassiske snekke med elmotor, men det finnes også en mer moderne variant. Elmotorer er det også som påhengere, og som innenbordsmotorer.  

Litiumbatterier i båt, les: Petter Smart på langtur

 

Sjøen for Alle holder åpent til søndag.

SPREK: Dargonfly 25 seiler fra det
meste på fjorden, og kan trekkes på henger.

SPREK: Dargonfly 25 seiler fra det meste på fjorden, og kan trekkes på henger.

 Kommentarer

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Axel Nissen-Lie.

Gå til toppen