Søk i arkivet

RASKE: X4.6, Arcona 436 og Grand Soleil 48 er nominert i klassen for de raske seilbåtene.
RASKE: X4.6, Arcona 436 og Grand Soleil 48 er nominert i klassen for de raske seilbåtene.

ÅRETS BÅT I EUROPALesernes kåring: Raske turseiler

Årets båt i Europa-prisen blir delt ut  19. januar. Frem til da kan SEILmagasinets lesere stemme på sine favoritter. Stem frem den beste raske turseiler

Årets båt i Europa blir kåret av en jury av journalister fra Europas ledende seilblader hvor SEILmagasinet er med. Vi har testet båter utenfor Orust,  i i Sverige i august og Barcelona, i Spania, i oktober. Det er mange priser som blir delt ut i løpet av ett år, men ingen har samme status som Årets Båt i Europa. 

I år ble det nominert tre til fem båter i fem ulike kategorier, mot fem i hver kategori tidligere.  Nivået på de nominerte båtene var svært høyt i år. Aldri har det vært så mange sterke kandidater.

Det skjer mye innen utvikling av seilbåter, både for tur og regatta, og Årets båt i Europa er med på å vise hva som skjer.

Det er juryen som tar beslutningen om hvilken båt som vinner, men for gøy, lager SEILmagasinet en uhøytidlig avstemming hvor leserne kan komme med sin mening. Dette vil ikke ha konsekvenser for juryens avgjørelse. 

Du finner alle de nominerte seilbåtene her. 

 

ELEGANT: Arcona har et lavere
fribord og ett dempet formspråk.

ELEGANT: Arcona har et lavere fribord og ett dempet formspråk. Foto: Rick Tomlinson

ARCONA 435: Linjelekkert fra Sverige

MAHOGANY: Arcona gjør
innredningen slik de er kjent for.

MAHOGANY: Arcona gjør innredningen slik de er kjent for. Foto: Rick Tomlinson

Arcona er ett av verftene i nord som ikke har hatt ressurser til å sende båt til La Rochelle for testing. Arcona har vunnet før med sin 43-foter, og det er nettopp denne modellen som nå blir erstattet med en ny. Arcona har modernisert skrog og rigg, men beholdt den klassiske svenske innredningen med lette modifikasjoner.

Les mer om Arcona 435 her

 

ITALIENSK: Grand Soleil 48 er
tilpasset ORCi. Testbåten er rigget for regatta.

ITALIENSK: Grand Soleil 48 er tilpasset ORCi. Testbåten er rigget for regatta. Foto: ANWB/ Bart Hautvast

GRAND SOLEIL 48: Spennende fra Italia

LYST: Når alle bruker eik,
må innovatørene gå et skritt lengre. 48-foteren
har store hvitmalte flater.

LYST: Når alle bruker eik, må innovatørene gå et skritt lengre. 48-foteren har store hvitmalte flater. Foto: Copyright Bertel Kolthof

Grand Soleil holder ett høyt utviklingstempo, og lanserer en allsidig 48-foter denne sommeren. Båten leveres i to utgaver, i karbon, eller glassfiber, avhengig av kundens behov. I karbonversjon blir dette en svært potent båt, samtidig som at komforten under dekk skal beholdes. 

 Les mer om Grand Soleil 48 her

 

MODERNE: X-Yachts har truffet riktig
med sin nye serie.

MODERNE: X-Yachts har truffet riktig med sin nye serie. Foto: Rick Tomlinson

X4.6: Dansk suksess

EUROPEISK: X-Yachts har
løftet stilen under dekk, og blitt med europeisk.

EUROPEISK: X-Yachts har løftet stilen under dekk, og blitt med europeisk. Foto: Rick Tomlinson

Den nye X-serien til X-Yachts har blitt svært godt mottatt i markedet. X46 følger opp X49, og tilbyr mye av det samme, bortsett fra jollegarasje. Verftet har fått en mer italiensk tilnærming på interiøret, uten at det går på bekostning av seilegenskapene. i motsetning til 49-foteren, så har 46-foteren en tradisjonell plassering av vinsjer, som gjør båten også egnet for regatta.

Les mer om X46 her

 

 

 Kommentarer

NOMINERTE BÅTER

Familieturseilere

• Dufour 390

•  Hallebrg-Rassy 340

• Beneteau Oceanis 46.1

• Swallow Coast 250

Raske turseilere

• Arcona 435

• X4.6

• Grand Soleil 48

Luksuriøse seilbåter

• Hallebrg-Rassy 57

• Sunbeam 46.1

• Wauquiez Pilot Saloon 42 

Spesielle båter

• Aira 22

• Lite Boat XP

• RS21

• Saffier SE 37

Flerskrogsbåter

• Aventura 34

• Astrea 42

• Astus 20.1

 

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om seiling helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Axel Nissen-Lie.

Gå til toppen