Søk i arkivet

TRIMARAN: Dragonfly 28 er messens høydepunkt.
TRIMARAN: Dragonfly 28 er messens høydepunkt. Foto:
Byssa er todelt med en liten seksjon på hver side.
Byssa er todelt med en liten seksjon på hver side.
KØYE: Det er soveplass under cockpiten.
KØYE: Det er soveplass under cockpiten.
WC: Doen er mellom hovedskottet og forpiggen.
WC: Doen er mellom hovedskottet og forpiggen.
TUR: Dragonfly 28 har et smalt midtskrog, men volumet er utnyttet maksimalt.
TUR: Dragonfly 28 har et smalt midtskrog, men volumet er utnyttet maksimalt.
Foto:
Foto:
Foto:

Høydepunktet på Sjøen for Alle

Messen på Lillestrøm er åpnet. For seilerne er Dragonfly 28 trekkplasteret.

COCKPIT: Dragonfly 28 har en smart
løsning som gir god sittekomfort på cockpitkarmen.
Båten har ingen løygang, men haling fra sideskrogen
som justerer storseilets tvist.

COCKPIT: Dragonfly 28 har en smart løsning som gir god sittekomfort på cockpitkarmen. Båten har ingen løygang, men haling fra sideskrogen som justerer storseilets tvist.

For seilere, så er det båtutstyr som gjelder. Det er utstilt seks seilbåtskrog, men når alle de utstilte båtene er trimaraner, så blir det bare to. Dragonfly 25 og Dragonfly 28. Dragonfly med nye sideskrog, og 25-foteren med oppgradert innredning.
– Vi opplever større interesse enn noen gang, men det er kanskje fordi vi er de eneste seilbåtene her, sier Nikolai Bakker i Niba Marine.

Storselgeren

Dragonfly 28 koster det dobbelte av Dragonfly 25, men er også en mye større båt. Mens 25-foteren er en sporty dagseiler, er 28 foteren en skikkelig turbåt. Det er køyer under cockpiten, og en realforpigg og egen do.
– Dragonfly 28 har samme komfort som en enskrogsbåt under dekk, mener Bakker.
Dragonfly 28 starter på 1,6 millioner kroner, men båten utstilt har dyre seil, karbonmast, og spesiallakkerte skrog.
28-foteren er innenfor 2,54 meter med sideskrogene svingt inn til sideskrogene. Trimaranen veier 2,1 tonn, og dermed mulig å henge etter bilen. Men det krever en stor bil. Dragonfly 28 er for folk som ser etter et alternativt båtliv. Morsomme seilopplevelser, og en enkel båt.

– Vi merker en sterk etterspørsel etter elmotor. Veldig mange av disse båeten seiler på innsjøer i Europa hvor det er forbudt med forbrenningsmotor. Da er el den eneste løsningen, sier Bakker.

TUR: Dragonfly 28 har et smalt
midtskrog, men volumet er utnyttet maksimalt.

TUR: Dragonfly 28 har et smalt midtskrog, men volumet er utnyttet maksimalt.

 Kommentarer

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Axel Nissen-Lie.

Gå til toppen