LETTDREVET: POGO 30 kan leveres med elmotor. Båten veier bare 2,8 tonn. Elmotoren gjør den enda lettere.

Pogo 30 med elektrisk motor

Verftet har utstyrt båten med 4 kW motor, og gjort interessante målinger.

Publisert Sist oppdatert
INSTALLASJON: Med motoren under skroget er det bare batterier og elektronikk der det før var dieseltank og motor.

Pogo 30 er en 30-fots seilbåt på bare 2,8 tonn, og har et lettdrevet skrog. Vanligvis sitter det en 18 hk Volvo Penta i båten, som ga båten en fart på hele 8 knop under testen SEILmagasinet hadde i 2013. Nå har verftet levert en båt med elmotor, og gjort målinger.

Les test av Pogo 30 her

Frigjør plass

Motoren er på 4 kW som produsenten Torqeedo mener tilsvarer 8 hk. Motoren er kraftig nok til å gi båten en fart på seks knop.

Selve motoren er plassert rett på propellakslingen som er satt i et seildrev. Det gjør at bare batterier og ladeutstyr er i båten. Uten motor og dieseltank, så frigjør det en del plass under cockpiten. Løsningen gjør også båten 200 kilo lettere.

God rekkevidde

Pogo Structures har utstyrt båten med to batterier på 5 kWh som til sammen gir 10 kWh. Batteriene veier 36,5 kg hver, og er lik som blir brukt i BMW i3. I bilen er det plassert åtte slike i serie, som til sammen gir en spenning på 400 volt. I Pogo er de to batteriene koblet parallelt, som gir 48 volt.

Målingen ble gjort med fire personer i båten. Med 10 kWh med energi, og et forbruk på 4 kW på full fart, vil båten gå i 6 knop i 2,5 timer. Det gir en rekkevidde på 15 nm.

Båten er utstyrt med 2 x 700 watt ladere. Disse vil lade batteriene fra tomme til fulle på litt over 7 timer.

Oslo-Færder

Med en fart på 5 knop vil det være strøm nok til fem timers gange. Da er forbruket på 2,5 kW, og rekkevidden 25 nm. Det tilsvarer Oslo-Son, en passe distanse for en seiltur. Med forbruk på 1 kW går båten fire knop, med en rekkevidde på 40 nm, og med bare tre knop vil motoren gå i 20 timer og gi rekkevidde på 60 nm. Det er et godt stykke forbi Færder.

Dyrere løsning

Elmotor er en støy og luktfri løsning. Du slipper også service og usikkerhet. Det gir sparte service og drivstoffkostnader, men du skal bruke båten en del før regningen går i pluss. Løsningen som Pogo har valgt koster 14 000 euro uten moms ekstra, eller nær 200 000 kroner. Men så har verftet gått for en kostbar batteripakke. Hvert batteri koster ca 50 000 kroner.

Båten har også et avansert CanBus system fra Raymarine som gir all nødvendig informasjon om rekkevidde og batteristatus. 

LES: På tur ned elbåt

MÅLINGER: Med 10 kW batteripakke har 30-foteren god rekkevidde på lavere fart.
SOLCELLER: Båten har godt med solceller på hekken.
POD: Pogo 30 er utstyrt med en Cruise 4.0 FP fra Torqeedo.