Søk i arkivet

LANGTUR: «Gyda» er til salgs med merker etter skudd fra piratangrep.
LANGTUR: «Gyda» er til salgs med merker etter skudd fra piratangrep.

Gullkorn på Finn.no

Er du ute etter brukt båt, så ligger det noen spennende båter til salgs akkurat nå.

Det er mye å spare på å kjøpe brukt, men brukt kjøp er også en risiko, særlig om båten begynner å bli noen år.  Vi følger med på markedet, og har plukket ut noen båter verdt å vurdere nå på tampen av sesongen. Høsten er en god tid for handel, som gir muligheter for oppgarderinger før neste sesong, men det er gjerne på våren at eiere må selge, og er villig til dumpe prisen.

Bruktprisene i Norge er svært lave, lavere enn i våre naboland. Dette skyldes at vi står utenfor EU og momsen ødelegger for et åpent marked. Særlig store og kostbare båter blir straffet hard på grunn av det lille markedet i Norge.

Tregt marked

Vi følger båter vi mener har en fordelaktig pris i markedet, og så i vår at disse gikk veldig raskt. Det samme har vi gjort nå på sensesongen og lagt merke til at salget går tregere. Det er kurante turseilere som omsettes raskest.

Det er større seilbåter det selges mest av nytt, men båter over 45 fot ser ut til å være tungsolgte. Særlig eldre store båter skremmer, fordi vedlikeholdsbudsjettet vil bli stort.

Mer eller mindre tillitsvekkende

Å kjøpe en bruktbåt er en risiko. Det handler å få tillitt til selger. Mange båter blir nå solgt av profesjonelle aktører som bør være et kvalitetsstempel. En profesjonell aktør bør også avdekke feil og mangler, som skal både gi kjøper og selger en sikkerhet. Allikevel er det ofte opplagte feil i annonser som er satt inn av profesjonelle som ikke virker tillitsvekkende.

TEST: Vi var ute med Krogh og seilte
båten da den ble levert fra verftet.

TEST: Vi var ute med Krogh og seilte båten da den ble levert fra verftet. Foto: Axel Nissen-Lie/SEILmagasinet

Med spor av pirater

Nå er «Gyda» til salgs. Båten ble bygget etter  Eyvind Kroghs spesifikasjoner, hjulpet av sønnen Peder, kjent fra «Sorgenfri». Aluminiumsbåten ble angrepet og beskutt av pirater utenfor kysten av Brasil  for 14 år siden. Etter at Eyvind solgte båten er den blitt seilt på ekspedisjoner i nord. Båten var forut for sin tid, og har en svingkjøl med ballast. Den har også doble ror, og i tillegg doble maskiner for økt manøvrering. 

Mikkel Thommessen har intervjuet Krogh om den dramatiske hendelsen, hør intervjuet her. 

Båten kan bli din for 2,6 millioner

 

STIL: «Yani» er en av
Oslofjordens mest oppsiktsvekkende båter. Nå er den til
salgs.

STIL: «Yani» er en av Oslofjordens mest oppsiktsvekkende båter. Nå er den til salgs. Foto: Axel Nissen-Lie/Norsk Maritimt Forlag AS

Seiling med stil

«Yani» er en Marten 49, en Reichel Pugh design, samme som Melges 24. 49-foteren er en sjeldent kombinasjon mellom racing og tur. Om du syns ClubSwan 50 er for rå, og nye Swan 48 er for sedat, så er denne perfekt. Det følger full garderobe av seil, både for tur og regatta. 3,6 mill er mye penger, men en brøkdel av hva en slik båt koster ny. Dette er et kupp. Sjekk annonsen her.

RASK: TRT1200
«Rastløs», søsterbåt av den som
nå er til salgs.

RASK: TRT1200 «Rastløs», søsterbåt av den som nå er til salgs. Foto: SEILmagasinet

Raskeste på fjorden

Det er katamaraner markedet vil ha, men det er få av dem på bruktmarkedet, og de fleste som blir bygget er tunge og trege. Det er ikke TRT 1200 Cruiser. Katamaranen er bygget i Norge i en liten serie, og søsterbåten til den som nå er til salgs, var raskest av alle under årets Hollenderseilas, men seilte på feil side av Gullholmen, og fikk ingen plassering. Denne katamaranen er bygget svært lett, med karbonmast. Prisen for den 40-fots lange flerskrogsbåten er bare 900 000 kr.

X-50: Båten er forrige
generasjon fra X-Yachts sm var en velykket balanse mellom
performance og komfort.

X-50: Båten er forrige generasjon fra X-Yachts sm var en velykket balanse mellom performance og komfort. Foto: Axel Nissen-Lie/Norsk Maritimt Forlag AS

Drømmebåten på billigsalg

X-50 er en båt som omsettes brukt for 3,5 millioner i Europa, men som du kan spare en million kroner på å kjøpe brukt i Norge, også for en oppgradert båt. Det er båter i denne størrelsen som det selges mest av nytt, men virker tungsolgt brukt. X-50 er ekstremt langbeint, og må være drømmebåten for dem som vil seile lengre enn Sørlandet og Svenskekysten i løpet av sommeren.

Sjekk annonsen her

HAVSEILAS: Båten som nå
er til salgs har seilt Shetland Race flere ganger.

HAVSEILAS: Båten som nå er til salgs har seilt Shetland Race flere ganger. Foto: Stephen Mouat

Skikkelig havseiler

VQ32 er en sær liten havseiler, perfekt for sporty seiling. Båten ble bygget for Ostar regatta over Atlanterhavet, og kan beskrives som en liten Class 40. Båten er lett bygget og har vannballast for økt stabilitet. V30 er en sær båt, men for dem som setter pris på en letthåndterlig båt, egnet for shorthandedseiling på havet, så er det få båter bedre egnet.  Pris 600 000 kr.

 

 

KLASSISK: Fantasi 37 er en båt
alle har et positivt inntrykk av. En av tidenes beste båter.

KLASSISK: Fantasi 37 er en båt alle har et positivt inntrykk av. En av tidenes beste båter. Foto: Ulf Breistrand

Den vakre og dønn solide

Det er ikke ofte du finner en Fantasi 37 på bruktmarkedet, men nå er det to. Den billigste til bare 600 000 kroner. Fantasi 37 er svensk båtbygging på sitt beste. Båten har klassiske linjer og lang kjøl, men en komfortabel innredning. Dette er ikke for dem som skal først frem, men for dem som skal frem, uten å bli stoppet av været, og for dem som ønsker mest mulig komfort på havet.

Ulf Breistrand skrev om Edvard Hambro oh hans Fanatsi 37 «Sasha X» i 2016. Les. Kjærlighet ved første blikk (+)

Se annonsen her

RON HOLLAND: Swan 391 var
første svan som ikke var S&S.

RON HOLLAND: Swan 391 var første svan som ikke var S&S.

Muligheten for å eie en Swan

Klassisk Swan fra 80-tallet konstruert av Ron Holland. Båten har alle Nautor’s Swan kvaliteter, inkludert brodekket i cockpiten, og en lang og dyp leider ned til salongen. Det er uttrolig at Swan kom seg unna med denne løsningen, men fordelen ser du i eierlugaren under. Pris 740 000,-.

Motorseiler med historie

Nå er forgjengeren til Fjord MS 33 til salgs, denne bygget i tre. Båten er tegnet av Eivind Amble og bygget hos Hansen & Arntzen. Den er en båt som tåler uvær, og kan brukes i en utvidet sesong. Best for motor, men seiler helt ok. Det er ut som at eieren har gjort en god jobb med å ta vare på båten fra 1968. Pris, 80 000 kr

PLAST: Båten som er til salgs
er forløperen til Fjord MS 33 som har blitt en
kult-båt i flere land.

PLAST: Båten som er til salgs er forløperen til Fjord MS 33 som har blitt en kult-båt i flere land.

 

 

 

 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om seiling helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Axel Nissen-Lie.

Gå til toppen