Søk i arkivet

BRED: Sam Manuard har skapt en Class 40 med et alternativt skrog, men er det raskere?
BRED: Sam Manuard har skapt en Class 40 med et alternativt skrog, men er det raskere? Foto:
BRED: Stor bredde gir høy stabilitet, som betyr mer duk og mer fart.
BRED: Stor bredde gir høy stabilitet, som betyr mer duk og mer fart. Foto:
BAUG: Baugen har så mye fylde som reglen tillatter.
BAUG: Baugen har så mye fylde som reglen tillatter. Foto:
SJØSATT: Den nye Class40 er nettopp rigget og sjøsatt.
SJØSATT: Den nye Class40 er nettopp rigget og sjøsatt. Foto:
COCKPIT: Overbygget skal gi seilerne bdre beskyttelse.
COCKPIT: Overbygget skal gi seilerne bdre beskyttelse. Foto:

Mer ekstrem Class 40

«Banque du Léman» er siste sprell fra Sam Manuard. Er vi midt i en revolusjon innen båtdesign?

SCOW: J.O. Johnson utviklet skroget
som lå oppå vannet, i stedet for å gå
gjennom vannet for over 120 år siden. Selv riggen minner om
moderne båter.

SCOW: J.O. Johnson utviklet skroget som lå oppå vannet, i stedet for å gå gjennom vannet for over 120 år siden. Selv riggen minner om moderne båter.

Både IMOCA, Class 40 og nye America’s Cup-reglen forbyr scow-skrog, men designere gjør alt for å gjøre båten mest lik en scow. Scow er benefnelsen på flatbunnete og brede lastebåter, men også en type seilbåter utviklet av nordmannen J.O. Johnson på slutten av 1800-tallet. 

Her hjemme kjenner vi designet fra Flipper-jolla på 70-tallet, og det siste 10-året fra Mini-klassen. 

LES: Visjon om morgendagens seilbåt

Over vannet

Ideen til scow er et lett skrog som ligge på vannet, i stede for å pløye igjennom. En båt mer lik et surfbrett. Stor bredde fra baug til hekk gjør øker også stabiliteten. 

Dette er egenskaper Sam Manuard vil skape med sin nye Class 40 «Banque du Léman». Manuard er kjent fra Seascape-båtene, nå First, og har lang merittliste i Class 40, både som seiler og konstruktør. Både IMOCA, Class 40 og nye America’s Cup-reglen ønsker utseende av tradisjonelle båter, og forbyr butt baug, men tross forbudet, så begynner båtene å ligne mer en scow enn hva vil eller forbinder med et raskt og vakkert skrog. 

 LES: Den nye skrogtrenden

COCKPIT: Overbygget skal gi seilerne
bdre beskyttelse.

COCKPIT: Overbygget skal gi seilerne bdre beskyttelse. Foto: Thomas Deregnieaux/Banque du Leman

Sveitsisk flagg

SKIPPERE: Sveisterene Simon Koster
og Valentin Gautier skal seile den nye båten.

SKIPPERE: Sveisterene Simon Koster og Valentin Gautier skal seile den nye båten. Foto: Thomas Deregnieaux/Banque du Leman

Det er sveisterene Simon Koster og Valentin Gautier som skal seile den nye Class 40-båten som debuterer i Transat Jacques Vabre i slutten av oktober. 

Simon Koster har bakgrunn fra Mini-klassen hvor han seilte den radikale 888 Cibe 8. 

Seilerne har vært svært delaktig i utviklingen av denne båten, og skal ha en mer beskyttet cockpit enn hva som er vanlig. Det er tydlig å se ideer fra IMOCA-klassen komme i Class40. Designeren Sam Manuard har også en ny IMOCA under bygging, hans første. Den skal være svært anneledes, men det er ikke publisert bilder av denne enda. 

Men det er litt synd at ledende klasser for utvikling av båtdesign setter restreksjoner for butt baug. Nordmannen J.O. Johnson hadde rett, for 120 år siden. 

LES: Klar for ny baug?

BRED: Stor bredde gir høy
stabilitet, som betyr mer duk og mer fart.

BRED: Stor bredde gir høy stabilitet, som betyr mer duk og mer fart. Foto: Tomas Deregnieaux/Banque du Leman

 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om seiling helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Axel Nissen-Lie.

Gå til toppen