Søk i arkivet

Klar for ny baug?

«TeamWork» er en radikal Transat 6,50. Båten leder atlanterhavsregattaen. Når kommer kopiene?

Etter en litt tung start har David Raison med sin «TeamWork» blitt en favoritt til Transat 6,50. Den oppsiktsvekkende båten har han både tegnet og bygget selv. Det er baugen som vekker mest oppsikt. Båten er som en gigantisk flipper, eller minner om Scow-båtene i USA. Ideen er å øke båtens stabilitet.

Ekstremt lett
Lav vekt gjør at båten ligger oppå vannet takket være lav vekt. Tross det store volumet er båten en av de letteste Mini 6,50 som er bygget, takket være avansert karbonkonstruksjon. Når den krenger fungerer båten som en katamaran, og får lite våt flate, samtidig høyt rettende moment.
Konstruktøren mener at båten har like høyt rettende moment med kjølen rett ned som andre minier har med kjølen kantet til lo.

Planer tidlig
I følge bladet Seahorse seiler den 6,5 meter lange båten 6,2 til 6,3 knop på full kryss. Med stikk i skjøtet øker farten til 7 knop. Over 10 knops vind vil båten plane, og vil seile 10 knop med stor gennaker. Under Transgascogne regattaen holdt båten en snittfart på 11 knop over 286 nm med autopilot.

Teleskop kjøl
Båten har også en nytenkende svingkjøl. Klassen har en maks dybde, men «TeamWork» kan gjøre kjølen enda dypere når den er kantet opp mot lo, uten å bryte reglen.

Lett vind
Siden starten på søndag har det båtene hatt kryss i lett vind over Biscaya. Tross for at dette ikke er båtens sterkeste side, leder David Raison klassen for proto-båter. En seier vil nok vekke stor oppmerksomhet, og andre designere vil la seg inspirere. Scow-båtene har vist sine fordeler på innsjøer i USA, og mange har tvilt på om en butt baug vil fungere på havet. Det neste vil vel bli Class 40, så Open 60, VO70, og etter hvert turseilere fra Frankrike.
Pent er det ikke, men smaken lar seg påvirke.

Følg Transat 6,50 her

 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om seiling helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Axel Nissen-Lie.

Gå til toppen