Søk i arkivet

SPANT: Byggingen startet i august 2017
SPANT: Byggingen startet i august 2017
FINISH: Skrogplankene blir dekket av mahoganyfiner før skroget ble snudd.
FINISH: Skrogplankene blir dekket av mahoganyfiner før skroget ble snudd.
STÅL: Det meste er bygget av tre og epoxy, men rigg og kjøl er forsterket med stålspant.
STÅL: Det meste er bygget av tre og epoxy, men rigg og kjøl er forsterket med stålspant.
KLASSISK: 111-foteren for lange overheng.
KLASSISK: 111-foteren for lange overheng. Foto:

Moderne og tradisjonell teknologi i skjønn forening

Spirit 111 sjøsatt etter over to års byggearbeidet. Båten har noen interessante detaljer.

SPESIELL: Innredningen blir veldig
annerledes med organiske myke former.

SPESIELL: Innredningen blir veldig annerledes med organiske myke former.

Den 34 meter lange seilbåten er den største enmasteren i tre siden J-båten «Shamrock V» på 30-tallet. Verftet navngir ikke eieren, men forteller at han ikke er fra Storbritannia. Båten skal seile i Middelhavet. 

Les test av Spirit 47 her

Lett drevet skrog

Det langsmale skroget vil gli gjennom vannet med minimal motstant. Spirit 111 har tradisjonelle linjer, men moderne undervannskrog med langt mindre våt flate enn våre klassikere.

Båten er bygget i tre og epoxy, og metoden skal ha nesten like stor styrke i forhold til vekt som karbon. Men det er en stor båt som til sammen veien 58 tonn, hvor 45 prosent av vekten ligger i kjølen.

Med 450 kvadratmeter duk, så vil dette flytte seg, også i lett vind.

Grønn båt

Eieren bestilte en båt som skulle ha minimalt med utslipp, og det lettdrevete skroget er ideelt for elektrisk framdrift. Torqeedo har blitt valgt som leverandør, og motoren kan yte opp til 100 kW. Batteripakken henter Torqeedo fra BMW, og i båten er det plassert fire BMW i3 pakker som til sammen gir 160 kWh med energi. Det skal være nok til at båten går i 8 knop i fem timer, og kan tilbakelegge 40 nautiske mil. Det er det samme som Oslo-Tønsberg. Det betyr at motoren bruker 32 kW med strøm i marsfart.

Under seil vil propellen kunne lade batteriene.

– Eieren skal kunne leve ligge til anker i fire døgn, uten å starte generatoren. Under havstrekk skal ladingen fra propellen gi nok strøm til systemene om bord, forteller Nigel Stuart hos Spirit Yachts.

LANGSMAL: Plantegning av Spirit
111.

LANGSMAL: Plantegning av Spirit 111.

Full komfort

Det er tenkt ressursvennelige løsninger i hele båten som ikke skal ligge tilbake på komforten. AC-systemet fungerer fra batteriene, og kan justeres til eco-nivå. Det er bare det varmtvannet som brukes som blir varmet opp, og varme fra brukt varmtvann blir gjenbrukt.

Også seilene er resirkulerbare. Det er OneSails 4Forte som er valgt, og disse seilene er de enste sertifiserte resirkulerbare seilene på markedet.

KLASSISK: 111-foteren for lange
overheng.

KLASSISK: 111-foteren for lange overheng. Foto: © Ian Roman

 

 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om seiling helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Axel Nissen-Lie.

Gå til toppen