Dramatisk kollisjon mellom to J-båter

«Svea» seilte inn i «Topaz» under Superyacht Challenge Antigua, men ingen ble alvorlig skadet.

Publisert Sist oppdatert
SVEA: Yachten er 143 fot lang som gjør den klassens lengste.
SVEA: Yachten er 143 fot lang som gjør den klassens lengste.

Fem J-båter stilte til start i den tiende utgaven av Superyacht Challenge Antigua. Ulykken skjedde 90 sekunder etter start hvor «Svea» seilte inn over aktre del av «Topaz» som hadde styrbord halser. Baugen til «Svea» glir over «Topaz», og presser båten ned. Det gir en myk kollisjon, men ett av mannskapet på «Topaz» blir kastet i vannet, og to får lettere skade. Begge yachtene fikk skade, men kom seg i havn med egen hjelp. Båtene kan ikke delta i flere av regattaens seilaser.

Redd for riggen

«Adventures of a Sailor Girl» fikk hendelsen på film fra «Velsheda», og har publisert dramatikken. «Velsheda» lå i le for «Svea». Med fare for at riggen på «Svea» skule falle, blir alle om bord i «Velsheda» beordret ned under dekk.

Legendariske båter

J-båt klassen hadde sin storhetstid i 1920 og ’30-årene. Det var disse båtene man seilte i America’s Cup og som var datidens suveréne «super yachts». I årene 1930-1937 bygdes ti J-båter til seilasene om America's Cup, men deretter ble båtene for dyre og etter krigen var det ikke lengre noen som ville utfordre om America's Cup i disse båtene. Dermed ble J-båtene i 1958 ersattet av 12 metere for America's Cup. Av de opprinnelige ti finnes bare «Shamrock V», «Endeavour» og «Velsheda» igjen. Senere har replicaene «Hanuman», «Lionheart», «Rainbow», «Ranger» og «Topaz» kommet til. «Svea» er den nyeste av J-båtene. Den ble bygget i 2017 etter Tore Holms design fra 1937. Tegninger for et urealisert svensk prosjekt.