Test fra arkivet: Sun Odyssey 30i

GENNAKER: Sun Odyssey har seilegenskaper som er typiske for dagens turseilere.
GENNAKER: Sun Odyssey har seilegenskaper som er typiske for dagens turseilere.

Vinner på pris

Jeanneau har gjort det meste riktig med sin lille familieseiler, Sun Odyssey 30i.

Publisert

Høsten 2008 var vi i Nederland å seilet Jeanneau Sun Odyssey 30, en kompakt turseiler du da kunne kjøpe for en halv million kroner. Vi likte båten, men den var nok litt for liten og enkel for det norske markedet. Båten er et godt alternativ til Bavaria 30 som det ble solgt langt flere av. Testen ble presentert i Seilas 8-2008 over tre sider.

Jeanneaus mål var å lage en turseiler med full ståhøyde med to lukkede lugarer som var mindre og billigere enn sine konkurrenter. Det har de klart sammen med designeren Marc Lombard.

Ideen i seg selv er et kompromiss. Funksjonaliteten har de løst overraskende bra. Den opplevde kvaliteten er også god. Seilegenskapene er også bedre enn ventet. Utseende kan diskuteres. For noen år siden ville vi sagt at den var stygg, men nå er de fleste vant til et høyt fribord som må til for å oppnå ståhøyde.

Friere spillerom

Et offer designeren måtte gjøre var å flytte storseilskjøtet fra hyttetaket til cockpiten. En god regel er at storseilskjøtet bør være plassert godt bak midten på bommen for å ha god funksjon. For å få det til må masten flyttes fremover, eller nedgangsluken gjøres kortere. Å sette skjøte i cockpiten ga designeren helt nye spillerom, og er en løsning som seilere liker best. Løsningen gjør også at bommen kan gjøres tynnere, fordi kreftene er mindre. Bommer som er skjøtet på hytte- taket har lett for å bøye seg.

Hendig størrelse

I Europa betaler du ofte havneplass etter båtens lengde. Å komme under ni meter kan bety penger spart for mange. Her hjemme er det som oftest bredden som gjelder. Også her slår Sun Odyssey sine konkurrenter. Båten er kun 3,18 m bred. Det kan bety at eiere av mindre båter kanskje slipper å bytte båtplass om man ønsker en turseiler.

Etter å ha seilt Najad 505, og den utfordringen en 50-foter gir inn og ut av havn, var det en lettelse å kunne skyve ut den lille 30-foteren med bare håndkraft. Et problem med de nye moderne båtene er at de har større vindfang på grunn av høyt skrog, men mindre areal under vann. Det gjør at de driver mer i havnene i sterk vind og gjør det verre å legge til. Da kan det være en fordel med en mindre båt som du har krefter til å holde igjen.

Trang: Tre personer er nok i cockpiten. Cockpitbordet er ekstrautstyr. Jeg hadde foretrukket en rorkult.
Trang: Tre personer er nok i cockpiten. Cockpitbordet er ekstrautstyr. Jeg hadde foretrukket en rorkult.
FRISK: Vi startet testen med delvis innrullet forseil.
FRISK: Vi startet testen med delvis innrullet forseil.
HEKK: Badeplattform og diger badeleider.
HEKK: Badeplattform og diger badeleider.

Seiler bra

Mine forventninger til Sun Odysseys seilegenskaper var ikke all verden. Den ser ikke særlig smart ut med den høye bommen og det korte skroget. Den høye bommen har den rett og slett fordi verftet har laget en høy cockpit for å få plass til køye under, og for at seilerne ikke skal få bommen i hodet.

Vi hadde ganske tøffe forhold under første testdag. Forhold som båten bør takle, men det er ikke ofte vi får oppleve slikt under en test. Vinden var opp mot 25 knop og sjøen rotete. Vi rullet fokka bare delvis ut, og startet med ett rev. Vi hadde for mye duk og tok inn andre rev. Da økte farten. Bølgene bremset båten. Men vi klarte å holde 4,5 knop på kryss når forholdene var på sitt verste, men vi måtte ned på kurs og finne krefter for å komme oss gjennom sjøen. Båten holder styringen bra. I vindkastene blir det en del avdrift, men båten holder kursen og vi følte aldri at vi mistet kontrollen.

Delvis innrullet fokk er umulig å få flat nok under slike forhold. På slør rullet vi fokka helt ut, og tok ut et rev. Båten styrte godt og loggen var ofte over åtte knop. Båten bød på ekte seilglede.

Dagen etter var det fralands vind på 10-12 knop. Da fikk vi seilt med fulle seil, og båten oppførte seg bra på kryss. Ingen problem å seile 5,5 knop. Høyden var også godkjent. En tyngre kjøl ville nok vært en fordel, men i følge Erik Strømberg som er produktutvikler hos Jeanneau vil en tyngre kjøl gjøre båten dyrere. Riggdimensjonene måtte økes, og alt ville ballet på seg. Stabiliteten er ikke dårligere enn hos konkurrentene, men dårligere enn hos typiske svenske turseilere.

Båten har en mast fra Selden med doble salinger. Vantene er satt helt ut i skroget. En bred rigg er sterkere, men gjør det vanskeligere å bevege seg på dekk. Forseilet er en fokk på 108 prosent som er meget lett å håndtere.

Trang cockpit

Vi var fire menn som seilte, det var én for mange for cockpiten. Men for en liten familie er cockpitstørrelsen intet problem. Båten hadde ratt, men rorkult er standard. Rattet tar mye plass og rorkulten gjør cockpiten ryddigere, men under seil krever en rorkult plass. Utformingen av cockpitbenkene tyder på at verftet regner med at de fleste kjøp-erne vil oppgradere til ratt.

Storseilskjøte er festet i et punkt midt i cockpiten. Rormannen kan klare å justere storseilet, men det krever litt akrobatikk å slippe det ut. Rormannen kan lett trimme fokka.

Jeg satt fint og styrte. Båten har et større ratt enn Bavaria 31 og Oceanis 31. Det gjør at vi satt behagelig og styrte selv under kraftig krenkning. Båten er snill og nøytral på styringen. Det er supert for turseiling.

Cockpiten er litt for bred til å få spenntak på le benk. En teakkloss skal komme på cockpitdørken og det vil hjelpe. Vi brukte storseilskjøtet både for å holde oss fast og for bentak.

I forkant av rattpidestallen er det et lite bord som kan vippes opp. Båten har egen plass for flåte i hekken.

Elegant: Båten oppleves ikke som noen billigbåt under dekk.
Elegant: Båten oppleves ikke som noen billigbåt under dekk.
Kartbord: Pute gir benken full lengde.
Kartbord: Pute gir benken full lengde.
Bysse: Ovn er ikke standard.
Bysse: Ovn er ikke standard.

Flott under dekk

På tvers: Sun Odyssey har en trivelig akterlugar.
På tvers: Sun Odyssey har en trivelig akterlugar.

Den lille Jeanneauen har fulgt en velkjent oppskrift under dekk. Forpigg, salong, bysse og kartbord med akterlugar og toalett. Men båten har noen smarte løsninger som tyner det lille ut av innredningen. I baugen er ankerbrønnen stor og grunn. Den ligger over beina til de som sover i forpiggen. Det gjør at køya kan strekkes litt lengre frem. Bakdelen er at det blir trangt for føttene om to lange personer deler køya.

Salongen har en standard løsning, men detaljene gjør at den ikke fremstår som noen billig båt. Salongbordet ser elegant ut og gir båten et løft.

Kartbordet er snudd, og blir en del av salongen. Her spares det inn verdifulle centimeter. Begge salongbenkene er lange nok til å brukes som køyer. Det kan sove seks personer i båten.

Lite kartbord frigjør mer plass til badet som er imponerende stort. Her tror jeg Sun Odyssey treffer markedet bedre enn Bavaria som har prioritert større kartbord på bekostning av badet.

Byssa er enkel, men langt fra noe knøtt. Skuffer mangler, men det er hyller i det store skapet under vasken. I den utstilte båten var det to enkle gassbluss med en mikrobølge ovn under.

Sun Odyssey 30i

Lengde8,99 m
Bredde3,18 m
Dybde1,75 m
Vekt3945 kg
Ballast946 kg
Seilareal43 kvm
Motor20 hk
Diesel49 l
Vann159 l

Akterlugaren ligger på tvers som på Oceanis 31. Lugaren er både lys og luftig, men ikke like fin som på Oceanis 31 som har et vindu ut mot hekken. Denne derimot har bedre muligheter for stueplass.

TRANGT: Forpiggen fungerer, men det er trangt i fotenden. Best for de små.
TRANGT: Forpiggen fungerer, men det er trangt i fotenden. Best for de små.
BAD: Badet imponerer. Også plass til våttøy.
BAD: Badet imponerer. Også plass til våttøy.

Halv million

Sun Odyssey selges i starten for 555 000 inkludert to utstyrspakker med en samlet verdi på kr 135 000. Med i pakken er blant annet varmtvann, landstrøm, vindinstrumenter og elektrisk ankervinsj. Du må legge til ca kr 100 000 for transport, bunnstoff og klargjøring samt sprayhood.

Lett kjøl: Sun Odyssey liker seg best med rev i frisk vind
Lett kjøl: Sun Odyssey liker seg best med rev i frisk vind
Powered by Labrador CMS