PERFORMANCE: Y6 skal være lett og rask. Du kan får den med fathead storseil.

Superyacht til halveprisen av en Hallberg-Rassy

Tyske YYachts lanserer en mindre modell som noen flere kan sette på ønskelisten.

Publisert Sist oppdatert

YYachts er Michael Schmidts babyer. Det var Schmidt som en gang startet Hanse Yachts, men før det var han med på å bygge avanserte regattabåter i karbon. Schmidt er en typisk gründer med sterke meninger og ideer. YYachts visjon er innovasjon og bærekraft. Seiling er en miljøvennlig form for transport. 

Kompakt superyacht

En superyacht er egentlig et fartøy over 80 fot brukt til fornøyelse. Til nå har YYachts bygget båter fra 70 til 90 fot. Superyacht er også gjerne bestillingsverk, fartøy utviklet for eierens ønsker. Prisen er deretter. YYachts har stilen til moderne superyachts, men til en hyggeligere pris. Schmidt har nok med seg tankegangen fra Hanse med å bygge rasjonelt, men YYachts er langt mer avanserte. Skrog, dekk og mast er karbon som standard, støpt med epoxy. 

BYSSE: 60-foteren har en lavt dekkshus med utsyn i alle retninger. Byssa er flytet frem mpt hovedskottet.
KØYE: Eierlugaren er annerledes med en frittstående køye.
INNREDNING: Båten har hele tre sittegrupper som standard.
NY: YYachts lanserer sin minste modell på 60 fot konstruert av Bill Tripp.

Dyrt, men overraskende billig

Når YYachts nå går ned i størrelse, møter de produsenter av mer vanlige båter som Oyster, Contest og Hallberg-Rassy. Nye Y6 har en pris som starter på 27 millioner kroner, men vil koste rundt 33 millioner seilklar. Hallberg-Rassy 69 er større, men koster rundt 70 millioner kroner, over det dobbelte i pris. 

Innkjøpsprisen er en ting. Det koster å eie en slik båt også. Mange engasjerer profesjonelt mannskap, men det skal være mulig å seile denne 60 foteren for ett par. Det vil redusere kostnadene mye. 

Tre eller fire lugarer

Et av YYachts fortrinn er at deres båter kan tilpasses kjøperens ønsker. Som standard har 60-foteren tre lagrer og tre bad. Den har også tre sittegrupper. En av sittegruppene kan gjøres om til en ekstra lugar eller til et kontor. Det er også i eierlugaren er den en rekke ulike løsninger. Standard er en frittstående dobbeltkøye med tilgang fra alle sider. 

STANDARD: Tre lugarer er standard. Det er muligheter for en skipperlugar forut, eller en ekstra lugar vis-a-vis byssa.
LUKSUS: Denne kan bli din for 33 millioner kroner.

Skal seile bra

Bill Tripp står bak konstruksjonen. Han er en anerkjent superyacht-designer, ,en har også tegnet diverse Baltic og Solaris-modeller. Karbon reduserer vekt, og gir mer performance. Standard kjøl stikker hele 3,5 meter, men det er en alternativ på 2,85 meter. 60-foteren veier 26 tonn hvor 8,6 tonn er i kjølen. Selvskjøtende fokk er standard, noe Schmidt hadde som varemerke på Hanse.

Cockpiten er todelt med en komfortabel sittegruppe freme, og et åpnet akterdekk for mannskapet akter. Her er det seks vinsjer som alle er innen rekkevidde av rormannen.