BRUTT: «Spindrift2» er på vei til Australia etter å ha fått skader på roret.

«Spindrift2» gir opp rekordforsøket

En skade på styrbord ror har ført til at den 40 meter lange trimaranen legger kursen mot land. 

Publisert Sist oppdatert
NORDOVER: «Spindrift2» lå litt foran rekordskjemaet til «IDEC» da skaden oppstod.

I går ble det oppdaget en strukturell skade på styrbord ror på «Spindrift2» som befinner seg i Det Indiske Hav. Det er ikke mulig å reparere skaden uten å sette mannskapet i fare. Laget har derfor bestemt seg å bryte rekordforsøket rundt jorda. Før hendelsen hadde «Spindrift2» en liten ledelse på rekordholder «Idec».  «Spindrift2» holder nå kurs mot Vest Australia, en avstand på 750 nm.

Tredje forsøk

Det er ikke enkelt å sette ny rekord rundt jorda. Det er tredje gangen «Spindrift2» misslykkes. Første gang gikk det for sakte. I fjor brakk de masten på vei til start, og i år er det roret som gikk i stykker. Mye tyder på at «IDEC»s rekord på 40 d, 23 t og 30 min vil bli stående til neste vinter. Skipper Yann Guichard og mannskap har ligget klar siden starten av november for å sette ny rekord, og kom ikke igang før i midten av januar. 

Tynn ledelse

«Spindrift2» seilte raskt gjennom Stillebeltet og over ekvator og hadde nesten ett døgn ledelse. I overgangen mellom den sørlige passatvinden og lavtrykkene i sør kom de for lang vest, og mistet nesten hele ledelsen. Ved Kapp Det Gode håp var de seks timer foran «IDEC» som seilte ekstremt raskt i Det Indiske Hav. «Spindrift2»  tapte i går, og vinden var ikke lengre fordelaktik. Med vind rett vest, ville de måtte jibbe seg østover, og seilt lengre enn «IDEC» som holdt en mer direkte kurs. 

Vil bli slått

«Spindrift2»  med sine 40 meter lange senterskrog er everdens største trimaran. Den vil i årene fremover bli utfordret av nye mindre, men raskere trimaraner. Ny «Macif» er i produksjon, og Banque Populair har annonsert at også de vil bygge ny båt i Ultime-klassen, eter at de mistet en båt under Route du Rhum i novemer. Disse nye trimaranene vil foile. Det gir dem høyere fart i mindre vind, og som gir dem mer spillerom mellom værsystemene. De nye båtene vil også ha mindre luftmotstand som vil gi høyere toppfart. Men begge disse båtene blir bygget for å seiles solo. 

SKADET: Styrbord ror har en strukturell skade. Det er ellers ingen dramatikk om bord.