Ankommer Oslo i morgentimene

Kongens TP 52 i Norge skal klargjøres for norske regattaer
I skrivende stund er kong Haralds Transpac 52, FRAM XVI, i ferd med å klappe til kai på Killingen i Oslo etter at båten denne uken er blitt seilt fra England. Nå skal den klargjøres for norske regattaer.
FRAM XVIs dager i den stor-internasjonale Transpac 52-klassen er talte. Selv om ikke båten er mange årene gammel, er den allerede utdatert som toppytende konkurransebåt i dette miljøet. Kongen har også valgt å trappe ned på sin internasjonale seilkarriere, og derfor er FRAM XVI nå blitt seilt fra Hamble River i Southampton og hjem til Norge denne uken.
BYGGES OM. – Nå skal båten få baugspryd i stedet for spinnakerbom og vi skal flytte den innvendig ballasten ned i en bulb i kjølen. Derved vil ikke FRAM XVI lenger være noen TP 52, men en skal seile etter ORCi, forteller kongens båt- og handyman, Kjell Arne Myrann, som har hatt ansvaret for hjemturen.
Med seg har han hatt broren Bjørn, den tidligere norske brettseiler-verdensmesteren Jan Wanggaard, Kjell Inge Heiberg og Hans Petter Jensen.
VÅTT OG KALDT. – Overfarten har vært våt og kald. Vi har ikke hatt all verdens vind, men den er kommet i mot og vi har fått mye vann over dekk. De store unnavindsopplevelsene har vi derfor ikke fått. Vi hadde håpet å svinge innom Skagen for å forsøke oss på Færder–Skagen-rekorden, men forholdene lå dessverre ikke til rette for noe rekordforsøk, sier Kjell Arne Myrann.
Nå skal båten på land på Killingen og klargjøres, og deretter venter den norske regattasesongen.
NORSKE REGATTAER. – Planen er å delta i flere norske regattaer. helly Hansen Skagen Race, Færder’n og NORCs serie står blant annet på planen. Vi har også et ønske om å delta i Gotland Runt i Sverige, forteller Myrann.
Kong Harald kommer til å være med på noe av programmet, blant annet Færder’n, men ikke alt. Det jobbes også må å få på plass mannskapslister, noe som er en logistikk-oppgave i seg selv: 15 personer kreves det for å seile båten optimalt.
DUELLANTER. FRAM XVI, som ankommer Killingen nå i morgentimene i dag, vil uten tvil være med å kjempe om «line honour» i alle regattaene den stiller opp i. Den eneste reelle trusselen vil nok være Ole Martin Vordals Cookson 50, CAMILLA (ex-AL CAPONE) med svingkjøl.
Med disse to båtene på banen, er norske regattaer uten tvil blitt en attraksjon rikere.