PALLPLASS: «Sons of Hurricanes» fortsetter å imponere i Kiel.

«Sons of Hurricanes» med topplassering i Kiel

Den norske 40-foteren tok sølv i IDM Offshore som var en del av Kieler Woche.

Publisert

Denne uken har det vært havseilas fra Kiel rundt Langeland i Danmark, en regatta med flere utfordringer. Vi har fått rapport fra Skipper Jon Sverre Høiden fra Tyskland. 

Det var bare en Xr-41 med i distanseseilasen, tyske «Exiter»

FÆRDERSEILASEN: Jon Sverre HOIDEN, Sinergia 40 Sons of Hurricanes

Kieler Woche dag 7 & 8. 

Fredag skulle det Internasjonale tyske mesterskapet i havseiling, IDM Offshore, avgjøres. I denne serien hadde vi så langt en andreplass etter åpningsregattaen i Kieler Woche. Starten skulle gå fredag kveld kl. 19.00 og banen var ca. 130 nautiske mil langs vestsiden av Ærø opp til sydvestsiden av Fyn, så innaskjærs forbi Svendborg, opp til nordsiden av Langeland, også sydover tilbake til Kiel. 

Værvarslet var vestavind som etter hvert skulle dreie mot sydvestlig, mellom 16 og 25 knop. 

På forhånd brukte vi en del tid på å sette oss inn i kartene og forskjellige strømforhold, f.eks. hadde vi aldri seilt opp langs vestsiden av Ærø eller i passasjen sør for Svendborg, og med tanke på at den trangeste delen kom til å foregå i mørket så la vi ned en del arbeid med å forberede oss på dette. 

Strategisk delte vi racet inn i fire etapper: 

Etappe 1: Dette er en kort etappe fra start og opp til et toppmerke 0.8 NM etter start. Dette er en veldig smart måte å starte et lenger distanserace på, det gir alle lik mulighet til å komme godt i gang fra startlinja, også et skikkelig dragrace opp til toppmerket, før det er slørekurs videre (F.eks. burde Hollenderen og Skagen startes slik). Her var det viktig for oss å være blant de første på toppmerket, slik at vi fikk færrest mulig båter vi ev. måtte gå over eller under på den neste sløreleggen. 

Dette er en kort etappe fra start og opp til et toppmerke 0.8 NM etter start. Dette er en veldig smart måte å starte et lenger distanserace på, det gir alle lik mulighet til å komme godt i gang fra startlinja, også et skikkelig dragrace opp til toppmerket, før det er slørekurs videre (F.eks. burde Hollenderen og Skagen startes slik). Her var det viktig for oss å være blant de første på toppmerket, slik at vi fikk færrest mulig båter vi ev. måtte gå over eller under på den neste sløreleggen. 

Etappe 2: Slør, 90 grader TWA i ca. 35 NM opp til Fyn. Her var fokus å seile korteste vei, med max fart i båten med fokk. Selvfølgelig ikke vår drømmeetappe da vi er «sitting ducks» i forhold til gennaker / code-båter, men her handlet det om å ikke tape for mye terreng. 

Etappe 3: Spinnakerseiling i trangt farvann langs sydsiden av Fyn i mørket. Fokus her skulle være å seile klokkerent på target speeds / angels, dvs. god fart i båten og heller jibbe hundre ganger. 

 Spinnakerseiling i trangt farvann langs sydsiden av Fyn i mørket. Fokus her skulle være å seile klokkerent på target speeds / angels, dvs. god fart i båten og heller jibbe hundre ganger. 

Etappe 4. 50 NM Kryss ned langs østsiden av Langeland og tilbake til Kiel. Her tenkte vi å gå en lang styrbord hals for å komme ut i den kraftige medstrømmen mellom Langeland og Lolland, for så å ha korte kontrollslag på babord halser. Kryss hele veien til Kiel, så igjen viktig å ikke bli sittende og være fornøyd med target speed, men jobbe kontinuerlig for å være raskere enn tabellen. 

Starten går

Så var klokka 19, og starten gikk, og det ble en veldig bra start for oss. 

Vi kom ut med full fres over XP44 Surprise, Maxi 75 (!) Calypso og XR41 «Exciter». 

Alle var like gale etter å være første båt på toppmerket, så det var bånn gass med 8-8,5 knop fart i båten fram til første slaget som helst burde være layline til merket for vår del med tanke på at alle båtene under oss var raskere, helt drøyt å ha en rask 75 foter (Calypso) på linja, men veldig gøy. Vi slår til layline og får 75-foteren over oss men det er egentlig helt greit, den går så fort at smerten er kortvarig. 

 Vi føler vi henger ok med på sløreleggen, vi kan fly spinnaker de første 20 minuttene (110 TWA) før det spisser og vi må seile med fokken. Treigere båter enn oss, som f.eks. Sunfast3600 seiler forbi oss med Code seil, ikke noe vi får gjort noe med annet enn å selv passe på at vi seiler så godt vi kan med det utstyret vi har. Men at vi har en Reacher Jib eller lignende på ønskelista er helt sikkert.

 Plukket konkurenter

35 nm seinere er vi oppe under Fyn, og nå er det grei spredning i feltet. Vi ligger nok nå i den bakre delen av feltet, som vi hadde regnet med. Sola går ned i det vi setter 3’er- spinnakeren vår og starter med en ganske skarp kurs forbi Skjoldenes fyr og videre inn i det trangere farvannet. Etter hvert som vi kan falle, og vinden løyer, så peeler vi til 2’er spinnakeren vår, veldig kult i mørket og trangt farvann! Hele veien mot og forbi Svendborg har vi godt driv i båten og henter igjen mange av båtene som seilte fra oss på sløreleggen, det kjennes veldig bra. En høydare var det å passere broa ved Svendborg i mørket, ganske spektakulært med spinnaker og masse trøkk i ryggen!

FERDIG: Båten på vei til kai etter distanseseilasen.

I det vi berger spinnaker nord for Langeland og setter fokken ser vi XP44 Surprise foran oss, det gir god motivasjon for å jobbe på kryssen. Vi er nok nå i den fremste delen av feltet. Vi ser også XR41 Exciter som en prikk nede tett på land ved Langeland, og skjønner da at de som har båten full av nord-tyskere og er godt kjent i området ikke er så opptatt av strømmen i renna. Det gjør at vi endrer planen og holder oss tettere på Langeland enn først tenkt. Om vi tjente på det eller ikke får vi aldri vite... I de neste par timene klarer vi ikke helt å holde det drivet i båten vi har planlagt, stampesjø og veldig kastete vind rundt 25 knop gjør at vi aldri helt klarer å finne god-giret. Her taper vi nok en del til et par av de beste båtene. Men i det vi er fri av Langeland får vi bedre flyt og seiler bra de siste 20 NM ned til Kieler Licht og målgang. Vi gjør en tabbe og seiler litt for langt vest før vi tar siste slaget og blir seilende i en time i en evig lifter ned mot målgang, det gjør vondt! 

Usikker på resultatet

I det vi går i mål er vi helt i ørska på hvilken plassering vi har, vi vet at det ikke har vært helt topp, men kanskje ikke helt elendig heller...? 

Vi er greit letta et par timer seinere da resultatet kommer og vi er på andreplass, etter Exciter. Det betyr at vi også sammenlagt sikrer andreplassen og sølvmedalje i det tyske mesterskapet, vi er greit fornøyd!