PÅSKEMORGEN: Solen varmer på Koster, Palmesøndag.

Påskeferie er seilferie

Tross lave temperaturer er det bra med seilbåter i Oslofjorden. Vi heiste det svenske gjesteflagget for første gang på to år.

37 prosent belegg stod det på det nye bookingsystemet i Kostersund. Av båtene som ligger ved bryggeanlegget er det bare en med svensk flagg. Vi seilte fra Asker lørdag og kunne konstant observere flere seilbåter på vei sørover.

Det var spesielt å passere stedet hvor Oscarsborg og Blücher sank, 82 år etter at Tyskland angrep Norge.

Kald start

Det var heldigvis ikke frost, men ikke langt unna da vi stertet i Asker grytidlig lørdag. Alt i Indre Oslofjord målte vi vindkast over 10 m/s fra nordvest. Forbi Filtvet vurderte vi å sette ett rev, men da vi fikk vinden mer i rumpa etter å ha passert Gullholmen var vinden mer stabil og båten var enklere å holde på kurs. Da økte temperaturen også.

Mot Søstrene, forbi Hankø fikk vi også litt hjelp av bølger, og kunne se over 10 knop på loggen, men ikke lenge etter døde vinden. Plutselig seilte vi uten hansker og lue. Solen skinte og det kunne ha vært en kald sommerdag.

Med flagrende seil og gammel sjø ble det mating av krabber. Da startet vi motoren, og gikk den siste biten med fossilt drivstoff.

FORMULA1: Godt innpaket og bilrace fra Melbourne, Australia på skjermen.
SOL: Ved 12-tiden kom sola endeligh på riktig side av masta.

TEMPERATUR: 13,6 grader er helt greit en påskemorgen før solen skinner.

Alt stengt

Vi fikk fyllt på litt vann på tankene via 10 liters kanner før vi dro. Det har vært for kaldt for vann på bryggene. Her på Koster er sesongen heller ikke i gang, selv om hyttefolket ankom i mengder med ferge. Butikken på Nord Koster er stengt, og den lille kabelfergen til Sør Koster er heller ikke bemannet. Vi hadde håpet på servering på øyas sjarmerende kro etter åtte timers seilas, men denne åpner ikke før på Skjærtorsdag.

Men toalettene er åpne, og det er strøm på brygga. Med 1000 watt varme voktet vi Palmesøndag til 14 grader under dekk, og det føltes helt herlig.

UTLANDET: Gjesteflagget heises for første gang på lenge.
BETALING: Koster har fått en online-betalingssystem for bryggeanellegt. Her kan du se belegget. Det er bedre enn egen app.

FREMME: Etter litt over åtte timers seilas, med nesten åtte knop i snittfart var vi fremme.
QR: Med kamera kommer du rask inn på nettsiden for å betale. Synd Swish ikke er kompatibelt med Vipps.