Siste etappe starter i juni 2018

TIL NORGE: «Maud» vil bli slept over Atlanterhavet til sommeren, men når båten vil ankomme avhenger helt av vær og vind.
TIL NORGE: «Maud» vil bli slept over Atlanterhavet til sommeren, men når båten vil ankomme avhenger helt av vær og vind.

Usikkert når «Maud» kommer til Norge

– Det tar den tiden det tar, svarer Jan Wanggaard på spørsmålet om når polarskuta «Maud» kommer tilbake til Norge og Vollen i Asker?

Publisert   Sist oppdatert

Etter at Jan Wanggaard og hans tre hjelpere har fått hevet Roald Amundsens polarskip «Maud», satt båten på flåten «Jensen» og ved hjelp av slepebåten «Tandberg Polar» slept den historiske båten gjennom Nordvestpassasjen, ligger «Maud» nå i vinterhavn på vestkysten av Grønland, nærmere bestemt i den vesle byen Aasiaat. Planen er å frakte båten over Atlanterhavet og tilbake til Norge i løpet av sommeren 2018.

Tiden er et viktig verktøy

Når båten vil komme til Norge og Vollen spesielt, hverken kunne eller ville Jan Wanggaard svare på da han fortalte om prosjektet «Maud returns home» på Oslofjordmuseet 27. februar. Arrangementet var et samarbeidsprosjekt mellom Vollen historielag og museet. Over 200 interesserte hadde funnet veien til Vollen denne tirsdagskvelden.

PROPPFULLT: Oslofjordmuseet var fylt til randen av interesserte som vil høre siste nytt om polarskuta «Maud».
PROPPFULLT: Oslofjordmuseet var fylt til randen av interesserte som vil høre siste nytt om polarskuta «Maud».

– Det tar den tiden det tar, var Jan Wanggaard svar, og han understreket at nettopp tiden er ett av prosjektets viktigste verktøy.

Å bruke «tiden det tar» har gjort det mulig å bringe Amundsens båt dit den er i dag ved hjelp av et enkle metoder, få mennesker og relativt beskjedne midler – og det er i denne ånden Wanggaard, som jobber på oppdrag fra Tandberg Eiendom som betaler gildet, ønsker å fullføre prosjektet med å få «Maud» tilbake.

Langt slep i fire knop

Et alternativ hadde vært å løfte «Maud» opp på et skip og frakte båten til Norge, men det ville ha kostet mange ganger så mye og det ville ha skjedd med en ikke ubetydelig risiko for at den hundre år gamle båten ikke ville ha tålt påkjenningene. Nå er båten løftet til overflaten med nensomhet og luftballonger, og den er blitt slept i fire knop ved hjelp en 300–400 meter lang og 38 millimeter tjukk stålvaier etter «Tandberg Polar» til Grønland.

– Det er viktig å ha et lengst mulig slep for å redusere rykninger i flåten til et minimum, slik at påkjenningene på «Maud» skal bli minst mulig, fortalte Wanggaard.

VÆR OG VIND: Det vil være tiden, været og vinden som bestemmer når og hvor «Maud» først får landkjenning i Norge, fastslo Jan Wanggaard.
VÆR OG VIND: Det vil være tiden, været og vinden som bestemmer når og hvor «Maud» først får landkjenning i Norge, fastslo Jan Wanggaard.

Vil finne sikre værvinduer

Til sommeren gjenstår den lange reisen over Atlanterhavet tilbake til Norge, og med tanke på at «Tandberg Polar» er en liten slepebåt og at «Jensen» er en flåte som ligger dypt i vannet og bærer en dyrebar last, lurte mange i salen på hvordan det vil gå.

Wanggaard tror det vil gå bra, men er selvfølgelig spent.

– Vi vil ikke gå etapper som strekker seg over lengre tid enn to–tre døgn, og nettopp fordi vi tar tiden til hjelp, skal vi kunne finne sikre værvinduer som vil gi oss gode forhold i disse døgnene. Og så vil vær og vind bestemme om vi lander i Norge i Tromsø, Bergen eller Farsund.

Han fortalte at de allerede på etappen til Grønland hadde noe røft vær som slepet tålte godt, og han fortalte også at «Maud» er stroppet så godt fast at båten skal bli værende selv om flåten skulle tippe rundt.

– Men et slikt scenario tør jeg ikke tenke på.

Planen er å legge ut fra Grønland i juni.

VITENSKAPELIG: ? «Maud»-eksepdisjonenutførte et viktig vitenskapelig oppdrag, sa Jan Wanggaard.
VITENSKAPELIG: ? «Maud»-eksepdisjonenutførte et viktig vitenskapelig oppdrag, sa Jan Wanggaard.

Ikke avklart hvor «Maud» skal ligge

Når «Maud» kommer til Norge, vil første, faste havn være Tofte på Hurumlandet – etter at båten først er blitt slept inn til Vollen for å markere tilbakekomsten til stedet hvor «Maud» ble bygd. I Tofte vil båten så bli klargjort for hvordan den senere skal fremstå.

– Det er ikke snakk om å restaurere båten, men å gjøre den presentabel og interessant for fremvisining. Og det er egentlig da den virkelige reisen begynner, reisen som skal fortelle det norske folk historien om Roald Amundsen og «Maud»-ekspedisjonen – og ikke minst historien om «Maud»s betydning i vitenskapelig sammenheng, sa Jan Wanggaard.

Hvor «Maud» til syvende og sist vil bli liggende, er ennå ikke avklart.