5,5 MR: Helge Bendixen kom helt fra Fevik til Vollen i Asker for å vise frem båter han har bygd, blant annet denne 5,5 mR «Encore» tegnet av Bjarne Aas.
5,5 MR: Helge Bendixen kom helt fra Fevik til Vollen i Asker for å vise frem båter han har bygd, blant annet denne 5,5 mR «Encore» tegnet av Bjarne Aas.

140 modellbåter på ett brett

Oslofjordmuseet i Vollen i Asker kunne by på hele 140 modellbåter denne helgen. Det var rekordmange på museets årlige utstilling.

Publisert Sist oppdatert

– Ja, så mange båter har vi aldri hatt her før, så dette var moro. Vi hadde også veldig mange forskjellige båter, sier museumslektor Jon Aksel Aulie ved Oslofjordmuseet.

Modellbåtutstillingen ble arrangert for femte gang i år, og ifølge Aulie er dette den utstillingen museet arrangerer som vekker størst interesse og engasjement. Båtene som ble utstilt var i stor grad privateide, og i dagene før åpningen kom eierne og leverte «smykkene» sine til utstillingen. Lengst reisevei hadde Helge Bendixen fra Fevik på Sørlandet og Arnfinn M.F. Kynnø fra Trondheim. Begge er ivrige modellbåtbyggere på hobbybasis.

Bygger etter originaltegninger

– Det er første gang jeg er her og viser frem båtene mine, sier Helge Bendixen, som blant annet hadde med seg en modell av 12-meteren «Vema III» tegnet av Johan Anker og bygd i Vollen i 1933 – ikke mange metrene unna der Oslofjordmuseet ligger i dag.

«PANDORA»: 9-meteren «Pandora» er Helge Bendixens mesterverk.
«PANDORA»: 9-meteren «Pandora» er Helge Bendixens mesterverk.

Han hadde også med seg en annen Anker-modell;  av 9-meteren «Pandora». Også den ble bygd i Vollen – i 1907. I samlingen hans var også Bjarne Aas’ 5,5 mR «Encore» fra 1952, en båt som vant sølv under OL i Helsingfors i 1952.

– Denne 5,5-meteren har jeg bygd flere av, og den kan radiostyres. De som eier dem har brukt dem i modellbåt-regattaer mot hverandre, forteller Bendixen.

Han bygger båtene etter originaltegningene og som modellbåter er det derfor begrenset hvor mye vind de tåler. Modellbåter som benyttes i regattaer har dypere og tyngre kjøl – det vil si en større ballastprosent – enn hva båter i virkeligheten har. Dette for at de skal tåle seilføringen sin i frisk vind.

– «Encore» seiler fint opp til 4 m/sek, sier Bendixen, som bruker rundt regnet 100 timer på å bygge en båt som dette.

«Pandora» er mer komplisert og krever 150 timer.

– «Pandora» er nok kanskje den båten jeg er mest stolt av, sier Helge Bendixen, som anslår at han har bygd rundt regnet 50 båter siden han startet for 20 år siden.

Båtene bygges alle etter originaltegningene og de bygges i to deler før de settes sammen.

Interesse som har gått i arv

Arnfinn M.F. Kynnø bruker 10 ganger så lang tid på å bygge båtene sine som Bendixen, men så er de også atskillig større enn Bendixens. Kynnø bygger modeller av autentiske fiskebåter i 1:15- eller 1:20-størrelse og anslår at det går med rundt 1000 timer å få dem ferdige.

[Artikkelen fortsetter under bildet]

FISKEBÅTER: Arnfinn M.F. Kynnø viste frem en imponerende samling av fiskebåter.
FISKEBÅTER: Arnfinn M.F. Kynnø viste frem en imponerende samling av fiskebåter.

– Jeg bygger enten etter tegninger eller tar utgangspunkt i et eller flere bilder, forteller Kynnø, som har sterke sjømannstradisjoner i slektsblodet.

Både faren og bestefaren var fiskere på Frøya. Selv er han i kriminalomsorgen i Trondheim, men har arvet den store interessen for fiskebåter.

FRA FAREN: Denne modellen som fareen bygde til Arnfinn M.F. Kynnø for 50 år siden var med på å vekke modellbåtinteressen hos ham.
FRA FAREN: Denne modellen som fareen bygde til Arnfinn M.F. Kynnø for 50 år siden var med på å vekke modellbåtinteressen hos ham.

– Ja, jeg er oppvokst med båter, og har hatt interessen for modellbåtbygging siden han var liten.

Med seg på utstillingen hadde Arnfinn M.F. Kynnø fem «store» fiskebåter, men også en modell av en fiskebåt som faren bygde til ham da han var liten. Båten er spikket til av ett eneste trestykke og er nå over 50 år gammel.

Kynnø forteller at han har bygd rundt 40 båter – 30 av dem har han bygd til seg selv. Byggingen har gitt ham et godt innblikk i hvordan høyder og lengder om bord i fiskebåter forholder seg. Med fingrene demonstrerer han at er fribordet på en båt så høyt, er toppen av overbygget for eksempel tre fribordshøyder over vannflaten. Han forteller også om faste forhold mellom hvor langt broa/bestikket er i forhold til byssa. Og så videre. Kynnø etterlater seg ingen tvil om sin store kunnskap om hvordan fiskebåter er bygd.

1000 TIMER: Arnfinn M.F. Kynnø bruker rundt regnet 1000 timer på å bygge en båt, men så skorter det ikke på detaljer, hverken på dekk eller inne i bestikket.
1000 TIMER: Arnfinn M.F. Kynnø bruker rundt regnet 1000 timer på å bygge en båt, men så skorter det ikke på detaljer, hverken på dekk eller inne i bestikket.

[Artikkelen fortsetter under bildet]

Båtene bygger han i furu og teak.

– Materialkostnadene er relativt beskjedne. Det er arbeidstiden som er kostbar, sier Arnfinn M.F. Kynnø, som antyder at prisen på modellene hans ikke er under 100 000 kroner.

I alle former og fasonger

Utstillingen i Vollen inneholdt ved siden av de to langveisfarende modellbåtbyggernes båter, modellbåter i alle størrelser og varianter – fra kongeskipet «Norge» til helt enkle modellbåter bygd av søppel funnet i strandkanten.

«MAUD»: Denne modellen av polarskuta «Maud», utlånt av Skimuseet, var en av attraksjonene på modellbåtutstillingen.
«MAUD»: Denne modellen av polarskuta «Maud», utlånt av Skimuseet, var en av attraksjonene på modellbåtutstillingen.

En spesiell attraksjon var en modell av polarskuta «Maud» som var utlånt fra Skimuseet for anledningen.