Mutt stemning etter et topp Stockholmsopphold
Mutt stemning etter et topp Stockholmsopphold

Mutt stemning etter et topp Stockholmsopphold

Aksel Magdahl skriver til Seilas i kveld at stemningen i båten er trykket etter noen fantastiske dager i Sverige, først Marstrand, så i Stockholm

Publisert

Stemningen ombord er litt mutt etter å ha forlatt Sverige med to fantastiske stopp. Men dette er jo det morsomste med racet, åtte båter innenfor et par mil av hverandre. Søke etter neste skift, landeffekter og presse båten maksimalt i in port modus.

Vår grunnplan for denne etappen er ganske enkel. Seile fort mot østlig skift ved det første hjørnet på Estland. Utfordringen blir hvor fort, det er litt vanskelig å si hvor og når skiftene kommer. Om vi seiler for fort kan vi ende med ikke å stå opp land og måtte krysse bak de andre nordover på et

dårlig skift. Om vi seiler høyt og skiftet kommer tidlig har vi gitt bort distanse.

Senere i Finskebukten er det sannsynligvis god land- og sjøbris med den store temperaturforskjellen mellom land og sjø. Og høytrykket er veldig nært i nord, så vi vil være forsiktige med å gå for langt inn i det. Kanskje vi tar sjansen på å være nær kysten av Finland i natt siden landbrisen burde forsterke gradientvinden.

Navigasjonsmessig må jeg tenke på noen av øyene ganske tidlig - nord eller sør? Og kartene er ikke så bra når vi nærmer oss St. Petersburg. Det er

kampesteiner på bunn som ikke er reflektert i det kartene kaller for "gjennomsnittsdybde", og med den østlige vindretningen "tømmes" Finskebukta for vann slik at vannstanden kan bli en meter mindre enn i kartene. Race Office har laget en eksklusjonssone i et spesielt grunt og dårlig kartlagt område.

Vi forventer noen veldig stille områder mot slutten, så målet er å seile litt konservativt og henge med de første til det åpner seg muligheter etter hvert.

Aksel Magdahl

Navigatør, Ericsson 3

Østersjøen

Rekkefølge kl 1900 GMT: