EL: Greenline leverer helelektriske cabincruisere, og seks kommer til Telemark til sommeren. Bildet viser Greenline 39
EL: Greenline leverer helelektriske cabincruisere, og seks kommer til Telemark til sommeren. Bildet viser Greenline 39

Nå kommer helelektriske cabincruisere

To 33-fotere og fire 39-fotere fra Greenline er på vei til Norge. Elbåtene skal gå i charter på Telemarkskanalen.

Publisert
CHARTER: Canal Boats tilbyr en ny form for båtliv i Telemark.
CHARTER: Canal Boats tilbyr en ny form for båtliv i Telemark.

Satsningen til Canal Boats Telemark AS vekker internasjonal oppmerksomhet, og kan være starten for en ny type turisme i Norge. Alle seks båtene er utstyrt med Greenlines EDrive system, hvor også store solcellepaneler er med på å tilføre båten strøm. Greenline lanserte hybrid båter alt i 2008, båter som brukte elmotor i lav fart, og diesle i høyere fart, og på lengre distanser, og i 2020 har 60 prosent av båtene solgt vært ren elektrisk, eller hybrid. Rene elektriske båter har fått kjøpere i USA, Tyskland og Russland, og nå med et stort salg til Norge.

40 nm rekkevidde

Båtene som leveres til Canal Boats Telemark AS vil få 80 kWh batterikapasitet. Systemet er levert fra Torqeedo, som igjen er basert batteriet som sitter i BMW i3. Båtene får to slike batterier. Under gunstige forhold kan det gi en rekkevidde på 40 nautiske mil. Det betyr at motoren bruker 2 kW med energi, som tilsvarer tre hestekrefter. Det skal gi båten en fart på 4 knop, i 10 timer.

Motoren kan yte 50 kW, og det vil tømme batteriene på under to timer på full fart. Ifølge pressemeldingen er toppfarten 11 knop. Syv knop skal være en grei fart med tanke på rekkevidden.

SOLCELLER: Båten høster energi fra solo, energi som tilfører båten ekstra strøm når det er sol.
SOLCELLER: Båten høster energi fra solo, energi som tilfører båten ekstra strøm når det er sol.

Energi fra sola

En bonus med det elektriske opplegget, er at all strømmen om bord er 230 volt vekselstrøm, akkurat som hjemme.

Solcellene vil ikke gi særlig økt rekkevidde, men vil dekke strømforbruket om bord, når solen skinner. Greenline mener typisk strømforbruk per dag er 6 kWh. Er det sol, så vil solcellene gi 9 kWh, mens om det er overskyet vil effekten være 3 kWh.

Om båten ikke brukes, og det er sol, så vil sola lade opp batteriet på under 10 døgn.

Base i Porsgrunn

Canal Boats Telemark vil ha Porsgrunn som base. Her kan chartergjestene velge å seile sydover, og ut i åpen skjærgård, eller nordvestover, innover i landet, og oppleve høye fjell og tett skog. Kragerø ligger ca 25 nm fra Porsgrunn, en fin dagsetappe, mens det er over 60 nm opp gjennom Telemarkskanalen til Dalen.

STRØM: Det blir etablert 10 stk ladestasjoner i Telemark med tanke på fremtidens båtliv.
STRØM: Det blir etablert 10 stk ladestasjoner i Telemark med tanke på fremtidens båtliv.

Ladestasjoner på kaia

Canal Boats Telemark har fått støtte fra Enova SF til å gjøre Telemarkskanalen og Telemarkskysten til verdens første vannvei med et nettverk av ladepunkter for båt. Forhåpentligvis vil dette legge grunnlaget for at også flere marinaer i Norge velger å etablere ladestasjoner for båt.

Det legges opp til ti ladestasjoner fra Kragerø til Dalen. Ladestasjonen skal kunne lade båten 80% av batteriet i løpet av tre timer. Den lengste distansen mellom ladestasjonene vil være mellom Kviteseid og Lunde, en avstand på 23 nm.

Canal Boats Telemark AS har beregnet at strømforbruket i løpet av en ukes seilas vil være på ca 700 kroner, mens det ville koste 3500 kroner i diesel for en tilsvarende tur. Minstetid for å leie en båt er to netter, og det koster fra 4545 kroner for den minste båten. I høysesongen koster det 60 000 å leie 39-fotren en uke.

Powered by Labrador CMS