Neste Volvo Ocean Race til Oslo?

Oslo er villig til å legge mer enn ti millioner kroner på bordet for at båtene i det neste Volvo Ocean Race skal anløpe Oslo. Men det er lang vei frem før et slikt prosjekt kan bli en realitet.

Publisert

Volvo Event Management UK (VEMUK), som har ansvaret for havneanløpene under Volvo Ocean Race, har mottatt forslag fra 71 byer i 37 forskjellige nasjoner som vil være vertskap for et av de totalt åtte anløpene under Volvo Ocean Race 2011-12. Forslagene kommer etter at selskapet The Sports Consultancy, har presentert sine kravspesifikasjoner på vegne av VEMUK.

Dette viser en enorm økning i interessen for Volvo Ocean Race og bekrefter at byene i økende grad ser betydningen av å være vertskap for viktige sportsbegivenheter, slik som Volvo Ocean Race. Ved siden av den globale medieoppmerksomhet hvert anløp får beskrives stopoverne på linje med  en finale i  UEFA Cupen, en Grand Prix tennis turnering eller et åpent internasjonalt Golf mesterskap når det gjelder økonomiske resultater for byen.

En shortlist med 32 kandidater vil bli annonsert 22 juni 2009. Disse vil delta i den avgjørende budrunden.  Oslo kommune har tidligere vist interesse for å benytte regattaer til å fremme byens image som en moderne havneby med stor flate mot sjøen og byen skal etter det vi er kjent med være en av vertsbyene for Tall Ships Race i 2014.

Dersom Oslo blir vert for et av anløpene skal båtene ligge ved ustikkerne på Rådhuskaia med Race Village på Rådhusplassen og løft av båtene ved containerhavna på Filipstad der det er tilstrekkelig krankapasitet. Et besøk vi i så fall prege bybildet i den tiden båtene oppholder seg her.

Knut Frostad har uttalt at det neste Volvo Ocean Race vil starte og avsluttes i Europa, men hvilke byer som vil få besøk av regattaen kommer i stor grad til å avhenge av hvilke land som blir representert på deltakerlisten. Et norsk havneanløp vil derfor sannsynligvis forutsette at det blir en norsk båt i regattaen.