Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

Norges Seilforbund

TIL BARCELONA: Utenlands vintertrening for norske ungdommer vil i tiden fremover foregå i Barcelona.
TIL BARCELONA: Utenlands vintertrening for norske ungdommer vil i tiden fremover foregå i Barcelona.

Vintertrening utenlands samles på ett sted

Barcelona blir stedet for kommende vinters utenlandske treningssamlinger. Norges Seilforbund samarbeider med KNS, Norges Toppidrettsgymnas, Wang Toppidrett og Laser-miljøet i Stavanger om dette.

Publisert

Å trene i sørligere farvann i løpet av vinteren er noe stadig flere seilmiljøer har benyttet seg av, men samlingene har vært avholdt på ulike steder. Nå har aktørene på dette området blitt enige om å samarbeide og forene kreftene, og man har plukket ut Barcelona som et ideelt sted med hensyn til klima, reisevei og kostnader.

– Det er kanskje ikke så varmt som på Las Palmas på Kanariøyene der vi har hatt samlinger før, men vi tror Barcelona er mer enn varmt nok – og lettere tilgjengelig, sier Per Christian Bordal.

Han forteller at de lenge har snakket om å samle aktivitetene om vinteren, og til vinteren blir det en realitet. Samlingene er primært for Laser, 29er og Waszp.

– Men om for eksempel Optimist- og brettmiljøet har lyst til å komme, er de velkomne til å henge seg på opplegget, sier Bordal.

– NSF dekker hele landet, og alle er velkomne, understreker han.

Treningen i Barcelona vil foregå ved et treningsanlegg med alle fasiliteter, og RIB-er og utstyr vil være permanent stasjonert der gjennom vinteren, hvilket betyr at man kan redusere frakt-omkostningene.

– Landslaget vil være stasjonert på den sørlige halvkulen den kommende vinteren, men vinteren 2020/21 er planen at landslaget også skal komme med på vintersamlingene i Barcelona.

Første samling finner sted i desember 2019, og trenere og ledere med nøkkelroller i prosjektet er Peer Moberg og Ole-Petter Pollen fra NSF, Frank Kirkeland fra NTG og Geir Dahl Andersen i KNS.

FRA NORGES SEILFORBUND

Denne artikkelen er innlevert av NSF og ikke skrevet av SEILmagasinets redaksjon.