Norsk båt mot Team New Zealand i TP52?

Om Kong Harald og Morten Bergesen går inn i et nytt TP52 prosjekt får de prøvd ferdighetene mot de beste America´s Cup lagene. I påvente av selve cupen har flere av de beste lagene satt øynene på TP52 klassen

Publisert

BMW Oracle teamet gjorde et stunt med ny båt tidlig i sesongen og nå har Emirates Team New Zealand, laget som ga Alinghi  kamp til døren i de siste America´s Cup seilasene, kastet seg på TP52 klassen. Emirates Team New Zealand skipper Dean Barker, Emirates  President Group Services Gary Chapman og ETNZ managing director Grant Dalton signerte nylig en avtale der flyselskapet står bak det nye prosjektet.

Grant Dalton sier at det på grunn av uendelige utsettelser med å fastsette tidspunkt og forutsetninger for de 33. seilaser om America´s Cup er nødvendig for laget å holde konkurranseformen ved like. Laget har derfor valgt å gå en sesong i TP52 klassen og har engasjert lagets hoveddesigner Marcelino Botin til å tegne den nye båten som allerede er under bygging. Den skal vær klar i god tid før neste sesong.

For Morten Bergesen som skal prøveseile Fram XVI under TP52 VM ved Puerto Callera på Lanzarote senere i oktober, vil dette være interessante nyheter og bekrefter hva Kong Harald allerede har erfart, at TP52 klassen sannsynligvis er den mest krevende av alle, bortsett fra selve America´s Cup klassen. Et mulig norsk prosjekt vil derfor være svært spennende, og gi norske seilere muligheter til å seile mot verdens aller beste. Dersom NorSteam prosjektet kan kobles opp mot et slikt løft vil det ha stor betydning for norsk storbåtseiling.

VM for TP52 går fra 20 til 25 oktober der Bergesen stiller med Fram XVI og et mannskap hovedsaklig rekruttert fra Fram-laget.

TP52

En komplett regattamaskip på 52 fot. Bygget i karbonfiber og designet for å seile på bane og i havseilas.

Seilgarderoben er optimalisert for enhver retning og styrke. Båten kommer lett opp i 25 knop, og når ofte 30 knops fart.

Ca 60% av skrogvekten ligger i kjøl og bulb, noe som gjør båten svært stiv for bidevindsseilas.

TP52 er bygget etter en boksregel som fastsetter maksimumsmål for LOA, bredde, deplasement, dypg. seilarelae etc,  For å gjøre båten enklest mulig er det det ikke tillatt med vannballast, svingkjøl eller lensetakler.  Selv om båtene er individuelt konstruert, er forskjellen i utgangspunktet liten, men det ha vært en rivende utviking siden klassen var ny, og Fram XVI som er to år gammel er idag neppe konkurransedyktig sammenlignet med de nyeste båtene.

TP52

Maximum LOA 15.85 m (52ft)

Maximum bredde  4.42 m  (14.5ft), minimum 3.962m (13ft)

Maximum vekt 7711kg  (7.58tons)

Maximum dypg  3.2 m (10.5ft)

Mastehøyde 19.72m (64ft)

Storseil  91.51 m2

Spinnaker 247.6 m2

Datoer for 2009 Audi MedCup circuit.

Event 1 19th – May 24

Event 2 16th – June 21

Event 3 21st – July 26

Event 4 18th – August 23

Event 5 15th – September 20