LINJELEKKER: Spirit 44e er bygget for å imponere. Limjene stemmer, den vil seile godt, og den er proppfull av moderne teknologi.
LINJELEKKER: Spirit 44e er bygget for å imponere. Limjene stemmer, den vil seile godt, og den er proppfull av moderne teknologi.

Klassiker helt uten hydrokarboner

Spirit 44E er bygget for å imponere. Det blir en båt hvor det meste av positive verdier blir ivaretatt.

Publisert Sist oppdatert
ENERGI: Spirit 44e skal være selvforsynt med strøm. Den får solcellepaneler på akterdekket, samt i seilene.
ENERGI: Spirit 44e skal være selvforsynt med strøm. Den får solcellepaneler på akterdekket, samt i seilene.

Det er kult å bli transportert helt uten utslipp av klimagasser, det syns også fiffen nå. For mange er det å imponere, målet med å kjøpe en flott båt. Men å vise rikdom er vulgært. Spirit 44E blir et seilende møbel. Båten har klassiske linjer over vannlinjen, men moderne under. Den blir også proppfull av ny teknologi.

Båten er bestilt av teknologientreprenøren Vincent Argiro fra USA.

SEILmagasinet testet Sprit 47 CR i 2016, les: Når linjer og seilegenskaper betyr alt

God rekkevidde

Spirit 44E blir den første båter fra Spirit Yachts med elmotor. En elektrisk motor passer det lettdrevete skroget bra. Båten vil få en Oceanvolt SD15, en motor som kan yte opp mot 15 kW, men 3–4 kW vil være nok for å gi båten moderat fart på flatt vann. 16 batterier av 40A, på 48 volt. Til sammen vil det lagre 30 kWt med energi, som tilsvarer batteriet på en normal elbil. (Nissan Leaf har i dag 40 kWt).

Spirit Yachts har ikke oppgitt rekkevidde, men SEILmagasinet har beregnet at den vil ligge mellom 40 til 60 nautiske mil, basert på erfaringer fra elbåttester. Det er som en tur fra Oslo til Færder.

GENERATOR: Oceanvolts effektive system skal generere 1,5 kW i bare fem knop.
GENERATOR: Oceanvolts effektive system skal generere 1,5 kW i bare fem knop.

Hydrokarboner bannlyst

Batteriene skal gi strøm til alt om bord, til og med matlaging, varmtvann og klimaanlegg. Til det må det produseres energi, men det blir ingen dieselgenerator om bord. I stedet skal strøm produsert av propellen under seil, og solcellepaneler, bidra med energi til batteribanken. I følge Spirit Yachts skal Oceanvolt-seildrevet gi 1,5 kW med strøm under seiling i fem knop. Oceanvolt hevder at deres løsning i løpet av tre timers seiling skal høste energi nok til en time med motor. Om dette stemmer i praksis, vil mye være løst. Tallet ligger minst tre ganger høyere enn hva SEILmagasinet har erfart under diverse prøveseilinger. 

LES: På tur med elbåt

Solceller i seilet

Båten vil få seil levert av OneSails i England. Seilloftet utvikler 4T-seil med tynne solcellepaneler. Mange detaljer rundt dette er nye løsninger som skal holdes hemmelig. Disse seilene har fiber av ultrastrekkfast polyetylen og blir også trukket frem som resirkulerbare.

Riggen vil være av karbon.

– Målet er å gjøre Spirit 44E så nær selvforsynt med energi som mulig. Å koble seg til landstrøm skal kun være en nødløsning. Båten blir rask og energieffektiv, uttaler Argiro.

Køyer til fire

Spirit Yachts er kjente for sine smekre langsmale båter. Spirit 44E får også overheng både forut og akter, men får en bredde på 3,3 meter. Det gir plass til en rommelig eierlugar forut, salong, bysse og bad samt en gjestelugar akter.

Båten blir bygget i tre, limt sammen av epoxy. Konstruksjonen gir et lettere og sterkere skrog enn glassfiber, nesten like lett som karbon, men uten karbonens negative sider.

44-foteren skal veie kun 5,5 tonn.

LES: tre elektriske mot én bensinpåhenger

SUPERYACHT: SPIRIT 111 er også under bygging, og vil ha elmotor.
SUPERYACHT: SPIRIT 111 er også under bygging, og vil ha elmotor.

En storesøster på vei

Spirit Yachts bygger også en tilsvarende båt på 34 meter. Denne 111 fot lange kjempen vil ha en 100 kW høyspenningsmotor fra Torqeedo. Energien blir lagret i to batterier på 40 kWh på 400 volt. Disse batteriene er lik dem som sitter i siste generasjon BMW i3.

– Vi lærer av prosjektet med Spirit 111 med Spirit 44e. Prinsippene er like, bare i ulike målestokker, sier Nigal Stuart i Spirit Yachts.

Prosjektene i den spesielle engelske verftet viser at det er stor interesse for vakre linjer, gode seilegenskaper, og moderne, miljøvennlige løsninger, gode verdier som vil imponere bredt.

Spirit Yachts bygger også noen motorbåter. En nordmann bosatt i England er kjøperen av Spirit P70. Les: Seilbåtverft bygger motorbåt til nordmann

KLASSISK: Spirit Yacht bygger kundetilpassete båter i tre. 44-foteren blir en av de minste de har bygget.
KLASSISK: Spirit Yacht bygger kundetilpassete båter i tre. 44-foteren blir en av de minste de har bygget.