Frivillige på beredeskap: Ernst-Harald Hjelseth og Jens Petter Karlsen om bord i "Uni Oslofjord" i desember.
RS "Uni Oslofjord" utenfor Nesodden i desember.

Ønsker flere faddere i julegave

Redningsselskapet frir til næringslivet i håp om å tiltrekke seg flere støttespillere for redningsskøytene.

Publisert Sist oppdatert

SØKER FADDERE: Salgs- og markedsansvarlige Petter André Smith-Meyer, sammen med frivillige Jens Petter Karlsen og Ernst-Harald Hjelseth. Alle fotos: Linn Krogh Hansen.

Årets innsparinger i Redningsselskapet (RS) har først til dårligere bemanning enn ønsket. Blant annet har «RS Stormbull» måttet flyttes nordover til Lofoten tidligere enn vanlig, noe som har svekket sikkerheten i Indre Oslofjord. Redningskorpsets Lysaker-baserte skøyte «Uni Oslofjord» fått mer å gjøre. Nå frir sjøredningskorpset i Oslo til næringslivet i håp om at noen vil gå inn med økonomisk støtte for å sikre beredskapen.

– Dette gjelder forøvrig alle de 17 sjøredningskorpsskøytene langs kysten, forteller salgs- og markedsansvarlig i RS, Petter André Smith-Meyer.

Av selskapets 42 skøyter er 25 fast bemannet med lønnet mannskap. De øvrige 17 sjøredningskorpsbåtene er basert på frivillig mannskap.

– Vi håper derfor noen vil gå inn som fadder for både «Uni Oslofjord» og de andre, sier Smith-Meyer, og viser til at vedkommende firma vil kunne inngå en avtale om synliggjøring av navn eller logo på skøyta.

For mer informasjon om dette, kontakt Petter André Smith-Meyer.

Mye å gjøre

I år har «Uni Oslofjord» alene hatt 285 oppdrag, og assistert 582 personer. Skøyta er med dette en av dem med flest oppdrag.

– Tallet viser et stort behov for redningskorpsbåtene, fastslår Smith-Meyer. Han kunne også ønske at flere båtfolk tegnet totalmedlemskap, for på den måten å bidra til opprettholdelsen av beredskapen.

Skaper frykt

Høstens stormer har gitt skøytene mer å gjøre enn vanlig, om enn på andre områder enn berging av fartøy og mannskap.

– Vi har ryddet en del trær, skrot og andre løse, flytende gjenstander som følge av høststormene, forteller Ernst Harald Hjelseth, som er frivillig mannskap på «Uni Oslofjord». Han oppfordrer samtidig båtfolk til å være ekstra forsiktige og observante i forhold til tømmerstokker og gjenstander som fortsatt kan ligge i vannet.

Det Oslo-baserte redningskorpset har også berget flere båter som har slitt seg i uværet. Besetningen på «Uni Oslofjord» ber på bakgrunn av dette båteiere om å sjekke fortøyningene sine oftere, og særlig før og under dårlig vær. Hvis en båt har slitt seg fra fortøyningen vil en melding om dette til Redningsselskapet eller politi ikke bare etterlyse båten, men også kunne hindre en eventuell feilaktig redningsaksjon.