Plukket noen plasser
Plukket noen plasser

Plukket noen plasser

Rune Aasberg har funnet rytmen for langdistanseseilas og tar igjen til seg næring. Nå kan han konsentrere seg om å plukke konkurrenter.

Publisert

Rune slo over på babord ca kl 1800 igår. Han måtte på dekk for å sette stagseil som erstatning for fokka. Det frisket på og dette forseilet gjør seg bedre i mye vind. Han er som kjent litt tappet for krefter og klarte ikke å holde seg godt nok fast. Slo borti en rekkestøtte og slo hofta og den ene armen gul og blå. Det positive er at det virker som om kroppen endelig tar til seg noe næring og planen er nå å prøve å slappe av (hvis det er ett riktig ord i motsjø og 20knops vind på bankekryss) Rune er en hardhaus så dette skal han komme igjennom.

Posisjoner kl 0340 2/11

Nå har igjen slått sørover for styrbords halser i den rødmarkerte båten. Han har stabiliisert farten og taper ikke ytterligere i forhold til konkurrentene rundt seg. Med sine 7.7 knop seiler han riktignok en del  langsommere enn tetpuljen som stadig holder en knop eller to raskere fart. Bernard Stamm leder stadig, 4.4 nm foran Thomas Tuyant on 10.4 foran Samuel Manuard. Aasberg er nå nr 33, 56.6 nm bak teten.

De neste dagene blir det i all hovedsak kryss mellom lavtrykk og front mot vest/nord og høytrykk mot sør.

Feltet vil nok dele seg her:

Mads Christensen sier:

*Noen satser på å gå sør av høytrykket og passere kysten av Spania før de legger kursen mer mot mål.

Disse får kryss de første dagene, noe roligere vind og fare for en periode med stille utenfor Spania før de kommer inn i medvind etter dette.

*Andre vil gå lenger vest og nord av dette høytrykket for å møte dreining mot NØ på vest siden av en front fredag.

Disse får også kryss, men går over til babord halser før høytrykket. Dette gir da en kryss med godt trykk(vind/sjø) før de sannsynligvis når inn i sterkere medvind fra NØ fredag.

-Nå første døgn passerer front med en dreining på SV, deretter VNV og tilbake til VSV igjen. Vinden når rundt 20 - 25 kn når fronten passerer før det avtar noe igjen etter dette. I tillegg ett høyere kryss svell fra VNV som gjør forholdene mer utfordrende.