Test fra arkivet: Majestic 24

Livlig, polsk nykomling

Det bor mye godt i Majestic 24, men det er et stykke igjen til denne polske båten er ferdig utviklet. På noen områder er båten glimrende, på andre det motsatte. Prøveseilasen i mye vind avslørte en livlig båt som det krevde litt list å temme.

Publisert Sist oppdatert

For 19 år siden seilte Morten Jensen Majestic 24 fra Polen, en båt med lav pris, mye plass, men med en rekke irriterende småfeil, ganske typisk for en rekke slike båter vi har testet i årene senere. Båter under 30 fot er et fornuftig valg, men har vist seg vanskelig å selge. Lave bruktbåtpriser er nok en årsak. Testen av Majestic 24 ble publisert i SEILmagasinet 3-2002 på fire sider. Dessverre er flere av bildene fra testen forsvunnet fra arkivet.

Som ved et trylleslag forsvant skyene, og Bundefjorden fylte seg med frisk sønnavind i opptil 10 m/sek da vi var på vei ut for å prøveseile Majestic 24. Båten er tegnet av den polske konstruktøren Andrzej Skrzat, som er et fullstendig ubeskrevet blad her i Norge. Vår prøvebåt var produksjonsnummer 13 av turversjonen av båttypen, men det fins også en regattaversjon, som etter sigende skal ha sopt godt med seg på lokale premiebord i Polen.

Med bratt stevn, skarpt forskip og moderne design uttrykker Majestic 24 en aggressivitet som gjør at man forventer fart og sprek seiling. Regattaversjonen har et senterbord med bulb som kan heves og senkes á la Melges 24, mens turversjonen har en senkekjøl av galvanisert jern som svinges inn i båten. I tillegg til vekten av kjølbladet har den 350 til 400 kg innvendig ballast. Alternativt kan den også fås med fast kjøl med bulb.

Nå ble prøveseilasen vår litt amputert fordi fokka var for stor i forhold til fokkeskinnens plassering, noe som medførte at vi ikke fikk trimmet fokka skikkelig; den ble for rund og sylinderformet. Fokka var festet med stagkroker, men nå skal rullefokk ha kommet som standardutstyr.

I den friske vinden var ett rev litt for snaut; seilene produserte fortsatt for mye kraft. Flere rev var imidlertid ikke satt inn i storseilet, så det ble med det ene. Storseilet bør definitivt være utstyrt med to rev, slik at man kan få rigget til et seilareal båten trives med. Det volumiøse skroget i kombinasjon med senkekjølen, som ikke gir et optimalt rettende moment, gjør at båten krever riktig trim for å gi en god seilopplevelse tilbake til mannskapet. Under de rådende forholdene fikk vi litt følelse av å befinne oss i et eggeskall på de blå vover, og vi måtte hente frem teknikk fra jolleseiling for å hanskes båten, noe som ikke er gitt enhver å ha erfaring med.

Bedre gikk det når vi seilte i løyere vind; da trivdes båten atskillig bedre – og den gikk også raskere. Aller best gikk Majestic 24 straks vi ga litt stikk i skjøtene; da avslørte båten at det bor gode fartsressurser i den. Den skvatt avsted og viste god villighet til å ville surfe. Vi tror så gjerne at regattaversjonen med dyp kjøl og bedre stabilitet er en rask og god båt, men man skal ikke forvente de samme seilegenskapene av turbåten. Ikke minst fordi standardseilene er et godt stykke unna hva man kan kalle racingseil. De hadde i utgangspunktet et grei nok form, men den tynne dacronduken vil nok relativt raskt gjøre dem for dype.

Prisliste

Standard priskr 239 000
StorseilStandard
KryssfokkStandard
Rullesystem6 000
Bomtrekk & lazy jacks3 450
Anker/ankertau/kjettingStandard
Kompass1500
Fortøyningstau 4 stkStandard
Fendere 4 stkStandard
KokeapparatStandard
Toalett2000
Sprayhood4600
Brannslukningsapparat600
Batteri (50 Ah)Standard
Frakt (levert Sverige)Standard
Bunnstoff4000
Rigging/klargjøringStandard
Påhengsmotor (
TUR-BÅT PRISkr 261 150

Runde former

De runde formene dominerer eksteriøret i Majestic 24; overbygget kommer nærmest som en boble opp fra dekk, og man må vende seg litt til dette når man skal gå på dekk. Her er det ikke rette, skråstilte flater, men buete. Sklisikringen i dekksmønsteret er imidlertid brukbart, og man føler seg ikke uttrygg. Litt trangt til føttene på dekk er det dog i området rundt vantene.

Skrog og dekk er elegant plastet sammen i en konstruksjon som neppe vil by på lekkasjer. Leppene i sammenføyningen er skjult under en praktisk fenderlist i fribordet. De rustfrie rekkestøttene har et eget lite støtteben som gjør dem meget stabile; en flott løsning som bør få produsenter av større båter med enklere og mer vinglete løsninger til å skjemmes.

Ankerbrønnen forut inneholder vanntank-påfyllingen og tankens lufting. En upraktisk løsning, for det innebærer at man må rydde unna tau og anker for å få fylt vann. Beslaget til å feste forstaget i er boltet fast i dekk med seks bolter, og som mothold er det innstøpt en plate i laminatet. Umiddelbart synes vi dette ser litt puslete ut, men fordi dekksflaten rundt beslaget ikke er mye større enn selve beslaget, er det godt mulig at kreftene fra forstaget også vil fordele seg ned i fribordet.

Pulpiten er åpen med en tverrgående bøyle i senter, og under dette er lanternen solid festet og ledning ført i en beskyttende strømpe. Også her har andre produsenter noe å lære.

Spedt i riggen

Brøkdelsriggen er produsert i Polen og er konet i toppen. Arbeidet er grovt, og en kikk oppetter mastesporet avslørte en liten skjevhet i toppen av masten. Dette er neppe en generell feil, men gjaldt for prøvebåten. Majestic 24 har ett sett vinklete salingshorn, overvant og undervant. Vaierdimensjonen er 4 mm; noe som nok holder, men det ser litt spedt ut. Noe som definitivt ikke så bra ut, var vinkelen mellom vaieren i vantet og terminalen som går inn i masten. Her blir det skjevbelastning med derpåfølgende fare for at kordeler i vaierne vil slites over.

Alt er tilrettelagt for enkel rigging av masten, som kan reises og senkes om en bolt i akterkant av mastefoten. I tillegg er det flotte, integrerte blokker i forstagsfestet, hvilket gjør at man får god utveksling og kontroll med masten. Og når masten kommer ned, vil den legge seg fint tilrette i et spesialbeslag helt akter i båten.

Majestic 24 er ikke utstyrt med løygang, men storseilet er festet til en egen, liten pidestall i cockpiten. En slik løsning fordrer at bomvangen overtar løygangens oppgave med å holde bommen nede på slør, men en treskåren talje i jolledimensjon blir aldeles for svak. Vi røyk da også bomvangen under prøveturen.

Det virker som om de polske produsentene ikke alltid har dimensjonert utstyret etter kreftene det blir utsatt for. Noen steder har de tatt godt i, andre steder har de vært for snaue og i noen tilfeller er det ikke samsvar mellom taudimensjon og utstyret som skal holde det. Resultatet er at tauverket har en tendens til å gli.

Majestic 24 er utstyrt med to stk Harken 9 enspeeds vinsjer som skal håndtere genuaskjøt, trim- og reveliner. Størrelsen er grei nok, men det kan i gitte tilfeller bli litt «kollisjon» i vinsjbehovet, for eksempel under reving. 4 stk Easylock Mini vinsjavlastere, samt vanlige tauklemmer, holder tauverket fast.

COCKPITEN: Cockpiten er stor, rommelig og behagelig til 24-foter å være.
COCKPITEN: Cockpiten er stor, rommelig og behagelig til 24-foter å være.
RORKULT: Rorkulten var behagelig utformet og bidro til å gjøre båten god å styre.
RORKULT: Rorkulten var behagelig utformet og bidro til å gjøre båten god å styre.
FORSTAG: Blokkene som er innfelt i forstaget benyttes når masten skal tas opp eller ned. Lanternen sitter godt beskyttet. Påfylling av vann skjer nede i ankerbrønnen.
FORSTAG: Blokkene som er innfelt i forstaget benyttes når masten skal tas opp eller ned. Lanternen sitter godt beskyttet. Påfylling av vann skjer nede i ankerbrønnen.

Rommelig cockpit

Cockpiten er stor og god (190 cm lang), og det er lite å utsette på sittekomforten om man sitter på cockpitbenkene. Komforten er ikke fullt så godt tilrettelagt om rormannen vil sitte på cockpitkarmen og styre. Avstand mellom benkene er 76 cm, og det gir godt spenntak for de fleste når båten krenger. Cockpiten er drenert ved to slanger. Når det er mennesker i cockpiten er utløpet under vann, og da burde det strengt tatt vært en avstengningskran ved utløpet.

Påhengsmotoren (det er også mulig å installere innenbordsmotor og seildrev i båten) er festet til et elegant beslag på akterspeilet, og motoren kan heves og senkes (i tillegg til å vippes opp), slik at den kommer helt fri fra vannet. Bensinkannen er plassert i et av de store stuerommene, men den har ingen fastspent plass. Det betyr at den kan rause rundt og i verste fall kan bensinslangen rives av med skummel bensinlekkasje som følge. Bensintanken bør definitivt sikres.

Stuerommene er alle store og flotte; det er også et eget, drenert rom til gassbeholdere.

Den plast-støpte rorkulten med en sirkelformet ende ble vi meget glade i. Den ga et godt grep. I tillegg hadde rorkulten en fin rorkultforlenger. Rorbladet kan vippes opp og ned ved hjelp av halinger. At halingene sitter godt er viktig, for straks rorbladet får den minste vinkel akterover, blir båten betydelig tyngre på roret. To clamcleat i plast synes derfor å være litt for dårlig.

SALONGEN: Kjølkassen er skjult under bordet. Benkene er relativt lave og bordet litt høyt. Oppunder dekk forut skimtes et tørt og praktisk stuerom.
SALONGEN: Kjølkassen er skjult under bordet. Benkene er relativt lave og bordet litt høyt. Oppunder dekk forut skimtes et tørt og praktisk stuerom.

Både og under dekk

Plastfinishen er flott – både utvendig og innvendig – og «vrangsiden» av støpearbeidet er overalt pent og ordentlig dekket av topcoat. Interiøret er også tiltalende; både det som er gjort i plast og det som er av tre. I det hele tatt synes polakkene å ha utnyttet det som er deres konkurransemessige fortrinn; billig arbeidskraft som har fått tid til å gjøre arbeidet ordentlig.

Fire mennesker kan utmerket godt sove i Majestic 24; to i forpiggen og to etter hverandre i styrbord salong-/stikkøye. Køya i forpiggen er 200 cm lang, 35 cm i fotenden og 140 cm i den andre, så litt benflørt må man nok påregne. Over køya oppunder dekk er det et alle tiders tørt og fint stuerom, mens det under køya er et stort stuerom og en 40 liters rustfri vanntank. Man kan velge en løsning der deler av rommet under køya (og et tilsvarende rom akter) er skumfylt, slik at båten skal bli synkefri dersom den fylles med vann.

Skrogsidene er trukket med et pålimt stoff som gir en lun atmosfære. Skulle man imidlertid få vann inn i båten har man nok et større tørkeprosjekt foran seg. Bak ryggstøttene er det en lang hylle på hver side til småsaker.

Kjølkassen, som er forseggjort kledd inn i finér, er skjult under salongbordet. Bordet er stort (117 cm langt og 69 cm på det bredeste). Halingen til senkekjølen går skjult gjennom mastestøtten, opp på dekk og akter til cockpiten. Mer diskret kan det neppe gjøres. Det eneste aberet er at kjølkassen gir salongbordet en høyde som ikke helt samsvarer med høyden på salongkøyene. De kan på den annen side ikke heves, for da vil man stange hodet i dekket.

Majestic 24

Lengde7,28 m
Lengde i vannlinjen6,85 m
Bredde2,48 m
Dypgang0,32/1,40 m
Deplasement1200–1350 kg
Ballast i kjølen300–450 kg
Storseil14,6 m2
Genua15,0 m2
Kryssfokk9,0 m2
Spinnaker35,0 m2
Motor:Påhengsmotor
Vanntank40 l
CE-kategoriC
KonstruktørAndrzej Skrzat
VerftOstroda Yacht, Polen
ImportørNorYacht Norge as, Norge

Under køyene ligger det ene flotte stuerommet etter det andre; Majestic 24 byr også på en spesialbygd flaskehylle!

Høyden oppunder dekk i akterkant av salongbordet er 149 cm.

De fem lyspunktene i salongen får strøm fra et 60 Ah batteri. Batteriet gir også strøm til lanterne og det er lagt opp ledninger til et ekstra dekkslys.

Røstjernene går fra dekket via to rodstag og ned i et beslag som er festet med to bolter i en avstivning som forgrener seg ut i skroget. Det bør kunne holde godt.

Byssa består i praksis av en oppvaskkum med litt stueplass under og en liten hylle. Kokeapparatet er et mobilt gass-apparat, som man kan ta med seg i cockpiten eller i land. Man kan imidlertid også få gassbluss og en liten vask i en og samme modul.

Majestic 24 byr på et eget toalettkrypinn hvor man kan være for seg selv. Høyden oppunder dekk er 132 cm, og man bør bestemme seg for hvilken vei man skal gå inn. Porta Potti eller pumpetoalett kan installeres.

LIVLIG: Majestic 24 har et sjenerøst seilareale, og båten ble livlig straks det frisknet på. Det er viktig å redusere seilareal etter forholdene for å ha kontroll med båten.
LIVLIG: Majestic 24 har et sjenerøst seilareale, og båten ble livlig straks det frisknet på. Det er viktig å redusere seilareal etter forholdene for å ha kontroll med båten.

Konklusjon

Majestic-båtene produseres av det polske verftet Ostroda Yacht, som på oppdrag fra Jeanneau bygger flere av de mindre Jeanneau-modellene. Det er åpenbart at verftet tilfredstiller Jeanneaus krav til finish og kvalitet, for bortsett fra enkelte detaljer – som lar seg rette om viljen er tilstede – fremsto Majestic 24 som en båt som er godt på høyde med hva Vestens verft har å by på. Tynn duk i seilene og stoff-trukne skrogsider er det lille snev av «østblokk» som henger igjen.

Lett som båten er, og raust med seilareal som den har, setter den visse krav til seilerne om bord – ikke minst når vinden er frisk på bidevind. Den er morsom og rask unna været. Som weekendbåt fungerer den greit – også hva overnatting angår.

Powered by Labrador CMS