Puma eller Ericsson 4

Skal en tro Volvo Ocean Race trackingsystem som også viser forventet posisjon fem dager frem i tid, står kampen om etappeseieren mellom Puma og Ericsson 4, med et lite forsprang til sistnevnte.

Publisert

Når VOR seilerne nå går inn i første etappes siste uke, med få strategiske passeringsmuligheter de nærmeste dagene, begynner man å ane utfallet av etappen fra Alicante til Cape Town.

Trackingsystemets prognose har talt, og basert på gjeldende værmelding, naturlig nok uten å ta hensyn til individuelle seilkonfigurasjoner eller at noe kan hende med båtene underveis, er svaret klart. Det blir Ericsson 4 eller Puma som vinner den første etappen. Prognosen er limidlertid ikke overraskende. Mellom Ericsson 4  og Puma skiller i øyeblikket en nautisk mil og båtene holder omtrant samme fart, noe høyere enn både Green Dragon Team og Telefonica Black.

Tetfeltet har nå startet dreiningen mot øst og Kappstaden. Bortsett fra lett vind det nærmeste døgnet er det ventet at hele feltet om mindre enn 24 timer kommer inn i lavtrykket som skal føre dem helt frem til etappemålet.  Med 20 knops snitthastighet har lederne ca 6 døgn igjen å seile. Værmeldingen sier rekordforhold med opp til 20 m/sek og bølger som er gode å plane i. Sebastien Josse´s rekord fra VOR 2005/05 med «ABN AMRO TWO» på 562.96 nm og 23.45 knop i snitt over 24 timer står definitivt for fall, kanskje allerede på denne etappen.

Det kommer til å bli utfordrende dager som venter årets VOR seilere. At båtene har større kapasitet en dem som seilte i det forrige racet, synes åpenbar. Mye tyder også på at kjølproblemem fra første generasjons VO70 er overvunnet. Men det er også klart at disse båten blir seilt farlig nær grensen av hve de kan tåle. Grensen mellom suksess og fiasko er syltynn. Spøsmålet blir hvorvidt man skal gi gass eller bremse når det står på som værst. Dem som kjenner båtene best og har testet dem i tøffe forhold, vil ha en fordel. Her tror vi at Torben Grael & co, som har ligget og seilt ved Lanzarote med Ericssonteamet i måneder før Puma var sjøsatt vil ha en fordel. Det samme kan også kommer E3 med det nordiske laget til gode.

Nå gjelder det å benytte de nærmeste 24 timene til å forbede seg, til å sjekke at alt på båtene holder, og til å få med seg maksimalt med søvn.

Sannsynligvis går vi mot den jevneste og mest spennende avslutning av den første etappen noensinne, med fire båter som alle har vinnersjanser og som klommer til å gå i mål med minutters og timers mellomrom.

Vi tipper det blir Ericsson4 foran Puma, Green Dragon, Telefonica Black, Telefonica Blue, Ericsson3, Delta Lloyd og Team Russia.

Så får vi se!