Team Malizia. Will Harris tar en selfie med skipper Boris Herrmann Rosalin Kuiper med Kapp Horn i bakgrunnen.

Først rundt Kapp Horn

«Team Malizia» overkom utfordringer underveis og passerte det ikoniske landemerket kl 16:23 UTC idag.

Publisert Sist oppdatert

«Team Malizia», som vurderte å returnere til Cape Town etter masteskade tidlig på etappe 3, og som rett før passeringen av Kapp Horn i dag måtte pleie en av seilerne med hodeskader, har overvunnet alle hindringer og leder nå The Ocean Race forbi det ikoniske landemerket.

Boris Herrmann, skipper på «Team Malizia» kommenterte sin femte passering av Kapp Horn. - Det er mange minner for meg, og å krysse denne linjen først betyr nesten mer enn å vinne etappen, ikke når det gjelder poeng, men for hva det betyr. Jeg er stolt av laget og denne båten! Båten har virkelig vist seg i Sørishavet hvor tøff hun er.

- Det er en stor prestasjon for hele laget å være her, la «Malizias» Will Harris til. - Og spesielt å være her i ledelsen. Hvis vi tenker tilbake på starten av etappen - problemene med masten, og deretter den kraftige vinden de siste dagene, synes jeg vi har gjort en fantastisk jobb ved å være her. Så vi er stolte av hele teamet som har kommet så langt, og også takknemlige for alle hjelperne på land som har gjort dette mulig.

- Det er veldig kaldt her nede for øyeblikket. Det er litt lettere vind, noe som kommer godt med etter de siste dagene med ganske brutale forhold. Og jeg håper, når vi kommer rundt Hornet, at det blir rolig nok til at vi får det i sikte.. Første bit land vi har sett på 30 dager.

Team Malizia passerte lengdegraden til Kapp Horn kl 16:23 UTC mandag 27. mars, 29 dager, 4 timer og 8 minutter etter starten i Cape Town.

Ved å lede rundt Hornet, slutter Malizia-skipper Boris Herrmann og hans team seg til «Sørishavets legender» som vinnere av Roaring Forties Trophy for den raskeste passasjen mellom Kapp det gode håp i Afrika og Kapp Horn i Sør Amerika. «Malizia»-mannskapet fullførte Kapp til Kapp på 27 dager, 17 timer og 31 minutter.

Kappseilas på sørlige breddegrader – Sørishavet – er aldri lett. Hver eneste passasje av Kapp Horn må det jobbes for, og dette løpet har ikke vært annerledes.

Søndag oppsto en kritisk situasjon om bord «Team Malizia» da Rosalin Kuiper ble kastet fra køya og skadet hodet , fikk et kutt og en hjernerystelse. Heldigvis, med støtte fra det medisinske teamet på land, klarte mannskapet ombord å lukke såret. Rosie har fått hvile og kommet seg. Hun uttalte: - Dette er et kinosykehus som jeg sitter på og ser på den vakre passeringen av Kapp Horn. Det var ikke slik jeg forestilte meg det, men jeg kunne heller ikke bedt om å bli passet bedre på – jeg er veldig takknemlig overfor gutta! ”

Utrolig nok, etter 30 døgn seilas på etappe 3, har «Team Malizia» kun et forsprang på mindre enn 20 nautiske mil på «Team Holcim-PRB», mens «11th Hour Racing Team» og «Biotherm» har falt 270 mil bak.

- Det blir kamp helt opp til mål i Itajaí, er vurderingen fra Harris. - «Team Holcim-PRB» er bare noen få mil bak oss. De gjør en fantastisk jobb med å presse oss og vi seiler på vårt beste. Det er en lang vei å gå til mål, cirka 2000 mil - og vi gleder oss til det.

«Biotherm» og «11th Hour Racing Team» er ventet å passere Hornet 18 timer bak teten og det blir spennende om de to ledende båtene drar fra eller blir tatt igjen nå alle er på vei inn i Atlanterhavet igjen.

Fakta om The Ocean Race

The Ocean Race seiles i IMOCA, en båttype utviklet for shorthandedseiling I Frankrike. Under The Ocean Race vil det være fire seilere om bord, pluss en mediemann. Det blir trangt på en båt utviklet for en, eller to. IMOCA-båtene har overbygget cockpit som gir langt bedre beskyttelse.

Det deltar fem lag, 11th Hour Racing Team fra USA med Charlie Enright som skipper, Guyot Environnement med franske Benjamin Dutreux og tyske Robert Stanjek som ledere, Tyske Team Malizia med Boris Hermann som skipper, Franske Biotherm Racing med Paul Meilhat som skipper og sveitsikse Holcim – PRB med Kevin Escoffier som skipper.

De fem IMOCA-båtene skal seile jorda rundt, 32 000 nautiske mil, fordelt på syv etapper. Starten går fra Alicante, Spania, 15. januar. Regattaen går over fem måneder. Det er 14 gang regattaen arrangeres, en regatta som tidligere het Whitbread Round the World Race og Volvo Ocean Race. Regattaen avsluttes i Genova, Italia i slutten av juni.

VO65, båttypen som ble brukt under de to forrige regattaene vil kun seile noen tre etapper, The Ocean Race VO65 Sprint Cup. Her deltar det seks båter.