Nytt nummer av SEILmagasinet ute

Nummer 2-2018 har kommet fra trykkeriet, men bladet er også tilgjengelig digitalt.

Publisert   Sist oppdatert

Du finner oversikt over sakene i bladet her. Husk også at du kan laste ned app for å lese bladet på nettbrett, både Android og iOS.  Du finner de siste årgangene av SEILmagasinet her.

Toppsakene i SEILmagasinet 2-2018 er:

 

KULING: Den nye 34 foteren har høyere skrog­stabilitet og mer vekt i kjølen enn 342. Sammen med stumme seil og doble ror, er båten en vellykket i mye vind.
KULING: Den nye 34 foteren har høyere skrog­stabilitet og mer vekt i kjølen enn 342. Sammen med stumme seil og doble ror, er båten en vellykket i mye vind.

Nye Hallberg-Rassy 340 mot gamle 342

En god båt har blitt mye bedre

Utviklingen har vært stor på de 12 årene som skiller de to modellene. Vi seilte båtene mot hverandre i både kuling og lett vind.

 

 

DE SISTE FORBEREDELSENE: I hele vinter har «Olleanna» stått på land i Leangbukta der Are Wiig har bygd om og forbedret båten til å kunne være best mulig egnet til å seile jorden rundt.
DE SISTE FORBEREDELSENE: I hele vinter har «Olleanna» stått på land i Leangbukta der Are Wiig har bygd om og forbedret båten til å kunne være best mulig egnet til å seile jorden rundt.

Are Wiig

Havseileren

Are Wiig elsker havet og nå vil han få havet for seg selv i nesten trekvart år. Alene i en båt på 32 fot. – Jeg gleder meg, sier han.

 

 

Bunnstofftest

Ren og hvit under skroget

I løpet av 2017-sesongen har vi testet fire ulike hvite bunnstoff. To dyre og avanserte, og to billige. Alle holdt mål.

 

SIKT: Den klassiske havtåken kommer ofte først i løpet av det som fra begynnelsen er en rolig dag med solskinn.
SIKT: Den klassiske havtåken kommer ofte først i løpet av det som fra begynnelsen er en rolig dag med solskinn.

 

  

Gode råd når alt blir grått

Tips om tåke

Midt på Hustadvika kom tåken som kastet på oss. Så tett var den at vi knapt så baugen på båten. Det var en meget ubehagelig opplevelse - og en tankevekker.

 

 

LiteXp: For naturopplevelsene.
LiteXp: For naturopplevelsene.

 

NYE SEILBÅTER

Opplevelser er den nye statusen

Det er ikke hva vi eier, men hva vi gjør, som betyr mest. Flere båtprodusenter har alt plukket opp trenden.

 

STRØKEN: Mange tror skroget er av plast, men i noen vinkler er det mulig å spore bordene i treskroget.
STRØKEN: Mange tror skroget er av plast, men i noen vinkler er det mulig å spore bordene i treskroget.

 

GJØR-DET-SELV

– Også fordeler med en trebåt

Vårpussen blir omfattende med en 58-fots klassisk trebåt, men ikke så mye mer enn med en plastbåt på tilsvarende størrelse, mener eieren.