Ukens trimmetips - nummer 6

TRIMGUIDER: Entypeklasser har gjerne utviklet spesifikke trimguider tilpasset båttypen. De er som regel tilgjengelige på nettet, blant annet for Melges 24.
TRIMGUIDER: Entypeklasser har gjerne utviklet spesifikke trimguider tilpasset båttypen. De er som regel tilgjengelige på nettet, blant annet for Melges 24.

Kan du endre riggtrimmen etter forholdene?

Det er mulig å optimere riggtrimmen til ekstra ytelse under skiftende forhold. Det har regattaseilere utbytte av.

Publisert

Hva kan man egentlig oppnå om man endrer på riggspenningen for å tilpasse seilene til de aktuelle forholdene på vannet?

Boken «Seil og rigg» går igjennom ulike metoder for å oppnå solid og funksjonell riggtrim. De fungerer brukbart i alle forhold og på alle vindvinkler. Riggen vil være sikker, hvilket er kriterium nummer en, og den kan danne basis for en god seiltrim, hvilket er kriterium nummer to.

Ulike riggtyper, forskjellige konsekvenser

Selvfølgelig er det variasjoner innenfor denne rammen. Man kan oppnå bestemte effekter ved å leke ytterligere med spenningen i vant og stag, og forandre deres innbyrdes forhold. Men dynamikken i en rigg under seil er forholdsvis kompleks, og som regel skjer det mer enn én ting når man forandrer noe.

I tillegg har den samme handlingen ikke nødvendigvis de samme konsekvensene i en brøkdelsrigg som i en masthead-rigg. Det samme gjelder rigger med vinklete salingshorn kontra vinkelrette salingshorn, rigger med eller uten babystag, lensetakler, doble undervant og så videre.

En egen kunstart

For ambisiøse regattaseilere er riggtrim en kunstart i seg selv, med egne trosretninger og filosofier. Spesielt for klasse- eller entypebåter finnes det finurlige trimguides med spesifikke millimetermål for hvordan riggen skal trimmes under forskjellige forhold og med forskjellige typer seil. Trimguider er gjerne tilgjengelige på nettet.

De beste seilerne i klassen er som regel også veldig hjelpsomme hvis man er ny i miljøet og gjerne vil være med. Optimert riggtrim handler om å forbedre fart og høyde på kryss i ulike vindforhold – og (hvis riggen tillater det) å trimme om til de annerledes omstendighetene i riggen som oppstår når det skal seiles slør og lens.

Hvordan påvirkes seilegenskapene?

Som det forhåpentlig fremgår, er ikke dette noen eksakt vitenskap. Man kan si noe om hva som skjer med de forskjellige riggtypene rent fysisk, men hvilke konsekvenser får det for båtens seilegenskaper?

Det er jo det mest interessante. Nedenfor kan du se noen trimguider i norske regattaklasser. Regattaseilere i andre båttyper vil antagelig også kunne plukke opp noen tips, og et googlesøk vil også gi deg noe om din egen båt:

Melges 24

Express

J/70

Drake

Snipe

First 36.7

Powered by Labrador CMS