Sjefen for Puma

Ken Read forteller her om sin seilkarriere og forberedelsene til Volvo Ocean Race.

Publisert

Ken Read har mange meritter på samvittigheten, og en CV som snakker for seg selv. Han er nå kaptein på PUMA Ocean Racing under Volvo Ocean Race og har fått oppdrag om å lage sjøulk av PUMA. 

PUMAs Ridder!

Ken Read (USA) har fått med seg PUMA fra sin trygge tilværelse på land og satt sammen PUMA Racing Team. Ken har vært med på Americas Cup to ganger, har blitt kåret til United States Rolex Yachtman of the Year to ganger og har over 40 verdens- og nasjonale mesterskap på samvittigheten. Han vil nå sørge for å sette PUMA på seilekartet med båten PUMA Ocean Racing.

Hvor mange Volvo Ocean kappseilaser har du deltatt i?

KR: Dette er det andre jeg er med på, men første gang jeg er lagkaptein. Jeg seilte de siste fire etappene i 2005–2006 med Ericsson Racing Team, som virkelig ga meg smaken på spenningen og utfordringen med Volvo Ocean Race.

Hva er seiling for deg?

KR: Det er helt klart mer enn en jobb. Jeg har gjort det som hobby siden jeg var svært ung, deretter som idrett, og til slutt som yrke. Jeg har fått mine beste venner gjennom denne idretten. Jeg har en karriere også, takket være idretten. Familien min er veldig glad i vannet. Vi er heldige.

Hva er høydepunktet i seilaskarrieren din så langt?

KR: Min karriere har utviklet seg i uforutsigbare faser. Jeg forventet aldri at jeg en dag ville være kaptein i en America's Cup eller Volvo-program. Jeg har alltid seilt én dag om gangen og gått inn for å vinne hver enkelt regatta, enten det var i jolle eller stor båt. Et høydepunkt var da jeg ble Collegiate Sailor of the Year i mitt første år som student ved Boston University. Mitt første verdensmesterskap i J-24-klassen i Japan. Admirals Cup-seieren for USA i 1997 ... Det er så mange. Og det var selvsagt et høydepunkt i karrieren å lede PUMA Ocean Racing-kampanjen. Jeg kan sette mitt preg på en kampanje fra start til slutt, riktig eller galt … til syvende og sist kan jeg se meg i speilet og se hvem som hadde rett eller hvem som tok feil i forhold til alle avgjørelser. Ingen unnskyldninger. Ansette folk som du kan stole på. Og til syvende og sist å ha hatt det morsomt underveis!

Hvordan forklarer du Volvo Ocean Race for noen som ikke vet noe om seilas?

KR: Jeg viser dem bare en video fra det forrige seilaset. Da blir de bare sittende med hakeslepp, helt stille. Når videoen er over, ser de bare på meg og sier – ”er du sprø?” Svaret er sannsynligvis ja, men jeg fortsetter med å beskrive båtene og menneskene og opplevelsen i havna og følelsene og rett og slett hvor vanskelig offshoreseilas kan være. Når jeg er ferdig med å fortelle, vil vanligvis noen spørre enda en gang ... ”er du sprø?” På dette tidspunktet blir sannsynligvis svaret et klart ”ja!”.

Mottoet for Volvo Ocean Race er “Life at the Extreme” (Det ekstreme liv). Stemmer dette med dine opplevelser fra seilaset? Hvordan er VOR så ekstremt?

KR: Life At The Extreme – Det kan dreie seg om å drive i flau vind 48 graders varme nedenunder til å prøve å holde båten gående under lumske forhold, til å kaste seg ned over 15 meters bølger i vind på 40 knop. Det er motsatte ender av spekteret. Basert på væropplysninger vi har mottatt per i dag til det neste seilaset, kan det bli enda mer ekstremt. Det dreier seg om å være forberedt på de fysiske og psykiske ytterlighetene. Det kan til og med forekomme ekstremiteter i en gitt etappe. Det vil være noen etapper der du den ene uken driver i utrolig varme og den neste uken fryser og vrir deg unna stormkast. Jeg håper vi alle er klare for det. Det er naivt å tro at noen kan si "Det vil bli slik eller slik" før man har nærmet seg disse nye grenselandene. Tiden er inne til å hive seg utpå og se hvem som er dyktigst til å takle det.

Hva har du lært om seilaset?

KR: Det jeg først og fremst har lært er at du må ha en helt egen tenkemåte for å delta i dette seilaset. Deltakelse i en Volvo Open 70 dreier seg om riktig tempo fremfor stress. Kjemien blant de som er om bord er avgjørende, og den generelle mentaliteten til et individuelt medlem av mannskap er viktigere enn å være spesialist. Så er det også snakk om å temme selve båtene. De er fascinerende både i design og i hastigheten de oppnår. Det er utrolig hvor hardt du kan presse en båt som denne uten å knekke den. Jeg har aldri seilt noe lignende. I forhold til læring, ønsker vi alle å bli bedre i alt vi gjør – enten det er som regnskapsfører, advokat, lege eller kappseiler. Selv om jeg forrige gang ble med i seneste laget, ble jeg en bedre seiler på grunn av dem jeg seilte med og på grunn av erfaringen min. Jeg gleder meg til å fortsette i den samme læringskurven.

Hvilke fysiske og følelsesmessige belastninger involveres i seilaset?

KR: Alt komme an på de individuelle personene. Jeg er ganske stolt av å få være med sammen med disse andre. De har en tøff mentalitet. Det er tøffe mennesker som ikke bøyer unna eller gir etter for vanskeligheter ombord. De griper fatt i utfordringene og trives i en meget tøff arena. Det har også litt med våre røtter i seiling. Jeg startet i baugen som 16-åring i Newport, og plutselig har du utviklet deg til en bestemt plass på en båt. Du blir spesialist. Jeg ble rorsmann eller strategi, men i årenes løp følte jeg at jeg hadde mistet litt av den generelle rene seilekompetansen fordi jeg var blitt spesialist. Nå, plutselig med i en Volvo Open 70, må du hjelpe til i baugen, du må polere, øse ut vann, navigere, hjelpe til med å reparere en dieselmotor og alt annet småtteri. Det får deg tilbake til røttene dine og minner deg om hvorfor du begynte å seile i utgangspunktet. Volvo-seilerens mentalitet har sakte men sikkert kommet inn i livet mitt igjen, og det er jeg virkelig glad for.

Hvordan kom du sammen med PUMA?

KR: Jeg ble kjent med PUMA gjennom en venn som jeg har seilt med flere ganger. Han var styremedlem i selskapet og visste at PUMA stadig var ute etter å utvide sine produktlinjer til forskjellige idrettsgrener, og seiling var tidligere blitt nevnt. Jeg var så i fyr og flamme etter min opplevelse med Volvo i det siste seilaset at det var tydelig at jeg hadde tro på arrangementet og hva det kunne gi til sponsorer. Han koplet meg sammen med Jochen Zeitz og Antonio Bertone, og resten er historie.

Ble du overrasket da PUMA ville samarbeide og bli en del av VOR?

KR: Egentlig ikke da jeg forsto hvordan de ble involvert i forskjellige idrettsgrenser og hvor alvorlig de så på den tekniske delen av produktutviklingen. Seilas er en ny genre for PUMA, men PUMA er et merke som oppfant Sportlivsstilkategorien. Ingen er en bedre blanding av idrett og livsstil enn seiling. Derfor er det egentlig ingen overraskelse. PUMA har også utvidet virksomheten til nye kategorier under Fase IV som startet i 2006. Det året gikk merkevaren inn i golf. I fjor ble PUMA aktuell i Moto (motorsykkelkategori) med Ducati – så dette er bare en videreføring av merkevarens retning.

Har du begynt å sette sammen laget?

KR: Selvfølgelig! Vi har testet mannskap i 2007 og nå i 2008 ombord i George Davids "Rambler og ombord vår egen Volvo Open 70 "PUMA Avanti" (tidligere ABN Amro 2). Vi kommer til å ha på plass et lag i verdensklasse.

Hvilke egenskaper ser du etter i medlemmer av et mannskap?

KR: En viktig faktor er erfaring med denne typen båter. Jeg ser etter erfarne, naturlig kjappe seilere. Gutter som kan få en båt som en 49-er til å kjøre fort. Sluttkriteriet for meg er “ville du ha bedt fyren med ut på middag? Ville du ha invitert ham til å komme og ta en øl og bare slappe av sammen med kona di og barna dine og bare sette pris på ham som menneske? Så det er en blanding av alle tre elementer – naturlig, rask seileevne, erfaring og bare rett og slett en hyggelig kar, en du lett kan slappe av sammen med. Vi kommer til å bruke mye tid sammen, og da vil en ikke være sammen med folk en ikke liker. Jeg er sikker på at vi kommer til å støte på utfordringer underveis, men jeg tror at hvis du har naturlig gode folk som du liker å være sammen med, vil man klare å finne ut av hvordan man skal komme gjennom det som kan være vanskelig.

Når begynner du å seile?

KR: Vi har seilt på PUMA Avanti siden mai 2007, så vel som om bord den 90-fots ”Rambler”. Jeg har vært lagkaptein for flere seilaser det siste året sammen med laget fra ”Rambler”, inkludert Rolex Fastnet Race, HSH Nordbank Transatlantic Race, Rolex Middle Sea Race og Rolex Offshore Buenos Aires to Tio Race. Vi var svært heldige. Vi hadde noen tøffe forhold, vant tre av de fire etappene og slo tre rekorder. Det har vært flott trening for oss alle!

Hvordan skal seilutstyret være for ekstremt vær?

KR: For det første, vil vi ikke bruke noe som ikke er utviklet av PUMA – litt av en oppgave for en havseilasmaraton som utsettes for ekstrem varme og ekstrem kulde (og fuktighet!). Derfor er det ikke rom for feil. Vi har jobbet oss gjennom tre faser av utstyr med PUMAs teknikere. Vi tror at vi kan sette sammen utstyr som kan gi oss fortrinn der ute i seilaset. Det er slik vi ser på alle aspekter ved programmet. Vi prøver å gjøre det bedre.

Hvordan er PUMAs seilutstyr?

KR: Det tar tid å utvikle slikt utstyr, det er det ikke tvil om. Puma har akselerert utviklingen av produktet det siste året. Når seilaset skal starte, vil PUMAs utstyr være det beste produktet der ute og hjelpe oss til å prestere det vi må. Men det er hardt arbeid. PUMA har innført nye materialer og et meget sterkt arbeidsforhold med "Gore"-produkter. Det samarbeidet har vært svært fordelaktig for oss som sluttbrukere. Jeg tror utstyret vil være virkelig bra.   

Fortell oss om den nye båten din

KR: Dette er virkelig babyen vår! Vi har vært nøye med tekniske data, og gjennom våre prosjektkoordinatorer Chris Nicholson og Neil Cox har vi jobbet tett sammen med designteamet til Botin-Carkeek for å skape det vi tror er båten som kan ta oss gjennom dette seilaset på 3500 mil. Det er en svært interessant prosess, fordi man utvikler en båt for de fleste forventede forhold samtidig som man vet at det vil være noen forhold en ikke vil takle like godt. Målet er å være best i de fleste typer vær man kan forvente. Vi får snart se om vi har truffet blink. Forhåpentligvis setter vi henne på vannet i april 2008, så følg med. Jeg kan si at seilasmiljøet aldri har sett noe lignende!

Facts…

•    Volvo Ocean Race er kjent som The Whitbread Round the World Race.

•    Det første racet startet september 1973. Det var bare 4 stopp på denne turen: Porthmouth, Capetown, Sydney, & Rio de Janeiro

•    Den eneste kapteinen som har vunnet racet to ganger var nederlenderen Cornelis Van Rietschoten som både 77-78 & 81-82 vant med båten Flyer.

•    Den mestvinnende designeren er Bruce Farr; hans båter har vunnet hele 5 ganger.

•    Den mestvinnende nasjonen er Nederland, men fire seire.

•    Den største spinnaker på Volvo Open 70 er 500 kvadratmeter

•    Årets race starter i Alicante, oktober 2008 og varer ca 9 måneder. Lagene vil seile 37.000 nautiske mil.

•    Volvo Ocean Race blir også kalt ”Everest of Sailing”.

•    Lagene vil bare ha med tørket mat om bord, temperaturforskjellene på turen vil være fra -10 til +40 grader, og de vil bare ha med et skift klær på turen.

PUMA Seiling

PUMA er det første sport-lifestyle varemerket som deltar på Volvo Ocean Race, og i vår lanserte PUMA sin seilkolleksjon – PUMA Sailing. Kolleksjonen er designet for å prestere, inspirere og eksaltere. Hele mannskapet kommer til å seile med PUMA seiltøy tilverket i GORE-TEX, WINDSTOPPER og USP. Kvaliteten på produktene gjør slik at seilerne kan fokusere på rette saker om bord på båten der kravene er i høysete og prestasjonene måles nådeløst.

Intervjuet er skrevet av Kjetil Moen Larsen for Studio54 Oslo AS som har Puma i Norge.  Fotos Sally Collison og Puma