Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

Seiltrim

Tvistens mysterium

Tvist er kanskje det viktigste trimparameteret av alle. Men hva er det egentlig – og hvorfor har vi bruk for det? Det er en ganske interessant historie, for her er det flere ting på spill enn man skulle tro.

Publisert

Fire grunner til å tviste seilet

1: Tvist er en effektiv måte at bli kvitt overskuddskraft i seilene. Når vindstyrken passerer det punktet hvor båtens stabilitet kan håndtere full seilføring, må vi trimme noe av kraften ut av seilene. Toppen er den delen av seilet som får båten til å krenge mest, og derfor er det en god idé å starte med å slippe kreftene ut av seilet her. I lavere vindstyrke kan man «koble» toppen til ved å redusere tvist, og dermed hente mer kraft når båtens stabilitet kan bære den.

2: Vindstyrken ved vannoverflaten er lavere enn den er høyere oppe. Det skyldes friksjonen som oppstår mellom vannoverflaten og vinden. Det blåser med andre ord mer i toppen av seilet enn i bunnen. Hele riggen beveger seg imidlertid i samme fart, og dermed blir fartsvinden en større komponent i bunnen av seilet og den relative vinden kommer mer forfra. Grovt sagt kan man si at når bunnen av seilet seiler kryss, seiler toppen av seilet skarp slør. Hvis seilets angrepsvinkel skal være konstant hele veien opp i toppen, skal seilet altså tviste i en eller annen grad.

3: Tvist påvirker ikke bare kraft, men også balanse. Du kan øke trykket i et seil ved å redusere tvist, og du kan redusere trykket i et seil ved å åpne akterliket mer. Et tvistet storseil vil eksempelvis flytte trykket frem i båten. De kreftene en tvistet topp produserer, er også vinklet mer fremover.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Digitalt abonnement - 49 kroner per måned, første måned gratis

Bestill her

Digitalt abonnement - 495 kroner per år

Bestill her

Total abonnement - 795 kroner per år

Bestill her