Seiltrim

Tvistens mysterium

Tvist er kanskje det viktigste trimparameteret av alle. Men hva er det egentlig – og hvorfor har vi bruk for det? Det er en ganske interessant historie, for her er det flere ting på spill enn man skulle tro.

Publisert

Fire grunner til å tviste seilet

1: Tvist er en effektiv måte at bli kvitt overskuddskraft i seilene. Når vindstyrken passerer det punktet hvor båtens stabilitet kan håndtere full seilføring, må vi trimme noe av kraften ut av seilene. Toppen er den delen av seilet som får båten til å krenge mest, og derfor er det en god idé å starte med å slippe kreftene ut av seilet her. I lavere vindstyrke kan man «koble» toppen til ved å redusere tvist, og dermed hente mer kraft når båtens stabilitet kan bære den.

2: Vindstyrken ved vannoverflaten er lavere enn den er høyere oppe. Det skyldes friksjonen som oppstår mellom vannoverflaten og vinden. Det blåser med andre ord mer i toppen av seilet enn i bunnen. Hele riggen beveger seg imidlertid i samme fart, og dermed blir fartsvinden en større komponent i bunnen av seilet og den relative vinden kommer mer forfra. Grovt sagt kan man si at når bunnen av seilet seiler kryss, seiler toppen av seilet skarp slør. Hvis seilets angrepsvinkel skal være konstant hele veien opp i toppen, skal seilet altså tviste i en eller annen grad.

PLUSS-ARTIKKEL - KREVER INNLOGGING

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

49,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

495,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

795,-

pr. år – 6 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER