Informasjon fra Tønsberg Seilforening: 

TRAILER-SAILOR: Dragonfly 28 har den fordelen at den kan «klappes» sammen og fraktes på henger. Dette har gjort at eierne Jan Kristian Vedeler og Øyvind Nilsson har kunnet frakte båten til Vestlandet og Helgelandskysten med bil, for så å seile i ukjente farvann.
TRAILER-SAILOR: Dragonfly 28 har den fordelen at den kan «klappes» sammen og fraktes på henger. Dette har gjort at eierne Jan Kristian Vedeler og Øyvind Nilsson har kunnet frakte båten til Vestlandet og Helgelandskysten med bil, for så å seile i ukjente farvann.

På langtur med trimaran «Sjaman»

Seilforeningens eneste regatta-trimaran, en Dragonfly 28, la i sommer ut på sin tredje langtur – denne gangen fra Trondheim til Tønsberg.

Publisert

Seilforeningens eneste trimaran som aktivt seiler regatta dro for tredje gang på langtur. Dragonfly 28, som er produsert i Danmark hos Quorning Boats, har den fordelen at den kan «klappes» sammen og fraktes på henger. Dette har gjort at eierne Jan Kristian Vedeler og Øyvind Nilsson har kunnet frakte båten til Vestlandet og Helgelandskysten med bil, for så å seile i ukjente farvann. 

To ganger tidligere har båten startet fra Sandessjøen hvor den er blitt sjøsatt fra slipp. I år gikk starten i Trondheim, for så å seile helt hjem til Tønsberg. Tidligere har seilaser til Lofoten og Tromsø på sommeren gitt rolige og stabile vindforhold, i år ga Vestlandet krevende seilforhold i varierende og skiftende vind. Det innebar stadige seilskift og litt motorkjøring, men også god nordavind hvor gennakeren fungerte godt. 

Å seile trygt på Vestlandet innebærer å planlegge de åpne strekkene over Hustavika og Stad der bølgene kan bli store. Havneboka ble flittig brukt og viste gode tilganger på gjestehavner. Vi vil spesielt trekke frem Bekkjarvik båthavn, som flere ganger er blitt kåret til Vestlandets beste gjestehavn med all mulig komfort tilgjengelig. Men Lykling gjestehavn tar igjen på sjarm og gjestfrihet, samt mulighet til å se historiske gullgruver. 

Tidevannsforskjellen er stor for oss østlendinger, men nesten over alt er flytebrygger tilgjengelige slik at fortøyning ikke er noe problem, selv om man ikke liker å ligge for anker. Med fire voksne om bord i 28 fot så er det for oss greit å komme inn i havner hvor vi har sanitæranlegg tilgjengelig, og vi må berømme flotte forhold i de fleste havner for oss gjesteseilere. Ikke minst er det lett å være seilturist når det er god plass i alle havner nord for Stavanger. 

Noe av mannskapet ble byttet i Stavanger etter 500 nautiske mil, men turen fortsatte mot Tønsberg - nå i rekordvarm julisommer! Etter fire og halv uke kom båten hjem til Fjærholmen etter 700 seilte nautiske mil med fornøyde eiere som har vært førstegangsseilere rundt Norges vestligste punkt.

Fra seilforeningene

SEILmagasinet samarbeider med en rekke seilforeninger landet rundt. Disse foreningene har egen side i magasinet med innsendt stoff. Dette stoffet blir også publisert på SEILmagasinets nettside. Denne artikkelen er innlevert av en seilforening og ikke skrevet av SEILmagasinets redaksjon, og ikke underlagt Redaktørplakaten.