Team Pegasus skal coache Norge i EM

Melgesklubbens styret har fått til en god avtale med Brian Hutchinson, en av nøkkelspillerene i Team Pegasus, til å komme over til EM for å gi de Norske båtene ekslusiv coaching.

Publisert

Team Pegasus er Philip Kahns sterke seilteam, der de normalt stiller 4 båter i hvert mesterskap, med 2 verdensmestere og minst en podium plassering de siste 4 årene. De har til og med klart kunststykket og skape verdens yngste og verdens eldste verdensmester gjennom sønnen Shark Kahn (14 år) og senior Dave Ullman (62år), alt dette i Melges Klassen.

Dette sier Brian om seg selv: I

trimmed jib and spinnaker for Shark when he won the 2003 Worlds in San Francisco, and I trimmed jib and main for Ullman in the 2006 heavy air Key west that we won going away, and the 2006 Hyeres Worlds where won two heavy air races (one by almost a leg). I trimmed kite for Philippe Kahn in this worlds. We know how to set the boats up for heavy air and we do maintain our boats (knock on wood, we haven't blown a mast in a race yet).

Han foreslår et program som krever at de som skal være med bruker mindre tid på logistikk og mer tid på vannet torsdag og fredag. Mao. vil dere være med, bør dere være forberedt på å ta logistikken tidlig fredag morgen og bruke resten av tiden på seiling.

Det vil også påløpe en mindre kostnad på dem som vil utnytte Brians ekspertise:

Thursday: Rig and inspect boats short on-shore discussion, straight-line speed tests upwind and downwind (with on-board and off-the-boat coaching).

Some helpful drills, Q&A

Friday: Short dock talk Inspect boats

Drills Straight-line speed coaching

Practice starts and short-course racing Q&A

Han skal seile som mannskap hos Terra Eiendomsmegling, som spinn trim, og vil være tilgjengelig hver kveld til debrief etter regattaen, noen styret vil prøve å gjennomføre for den norske flåten, organisert ca. 30 minutter etter ankomst brygge hver dag.

Etter samtaler med Brian og etter å ha lest Dave Ullmans artikkel i Sailing World, kommer det tydelig fram at de har mange ideer vi kan få glede av. Saker vi har diskutert er valg av forksjellige fokker til forskjellige baner, valg av forskjellig spinnakere, oppsett av båten for hardvær og oppdatering av båten for maksimal seiling. Stryet håper dette kan gi den siste motivasjonen for Norske lag som fortsatt lurer på om de skal melde seg på.