Test fra arkivet: Raske 40-fotere

STORTEST: I 2007 testet vi det som var av 40-fotere, og delte testrapporten over flere blader.
STORTEST: I 2007 testet vi det som var av 40-fotere, og delte testrapporten over flere blader.

Fem 40-fotere med futt og fart

Er du på jakt etter en rask seilbåt i 40-fots klassen? Vi testet Elan 410, Grand Soleil, Salona 40, X-40 og X-41 over flere dager i fjor høst. Forholdene varierte fra stille til kuling og grov sjø. Med på testen var kolleger fra utenlandske båtblader samt norske eliteseilere og turseilere.

Publisert Sist oppdatert

Høsten 2007 testet vi det som var av 40-fotere på det norske markedet, og delte testen opp etter raske seilbåter, luksuriøse seilbåter og familieturseilere. I Seilas 1-2008 presenterte vi de fem raske, og hver av disse båtene blir i uken presentert i egen artikkel. Testene ligger åpen til hele rapporten er publisert. Testen ble publisert over åtte sider i bladet.

Med på testen i Engelsviken fra 31. august til 3. september i fjor, var kolleger fra tyske Die Yacht, svenske Båtnytt og danske Bådmagasinet. I testrapporten har vi også inkludert vurderinger fra våre utenlandske kolleger samt inviterte elite- og turseilere. Vi seilte båtene over flere dager, og forholdene varierte fra stille til kuling og mye sjø.

Å teste de raske seilbåtene mot vanlige turbåter var en unik erfaring. De fem båtene vi omtaler her var i en helt annen klasse når det gjelder fart. Det er nesten som å sammenligne sportsbiler med familiebiler. De raske seilte fem til ti grader høyere og en til to knop raskere.

Finne trimmen

Å få en regattabåt til å seile optimalt tar tid. Det skiller gjerne fem graders høyde og en knops fart fra riktig til feil trim. Alle disse fem båtene som stilte i testen hadde trimmen inne. Det, sammen med mye bedre seil, er nok en del av grunnen til at forskjellen var så stor mellom turbåtene og de raske 40-foterne.

Gøy å seile fort

Å eie en sportsbil i Norge gir få muligheter til fartsutfoldelse, men på fjorden er det fri fart og alle muligheter for fantastiske seilopplevelser. Å gå fra en av disse raske seilbåtene til en turbåt var seilmessig en stor nedtur. Disse fem raske seilbåtene gir fantastiske muligheter for gode seilopplevelser, også for dem som ikke er så opptatt av regattaseiling.

Trangere båter

Et skrog som er optimalisert for å gå fort gjennom vannet er smalere i forskipet og har mindre volum enn turseilere på samme lengde. Disse raske båtene har også en større cockpit som stjeler av plassen under dekk. Båtene er dessuten mer avansert bygget med dyrere dekksutstyr som gjør dem mer kostbare enn turbåtene. Disse fem raske båtene byr på mindre plass under dekk, høyere pris, men bedre seilegenskaper enn de ti turseilerne vi testet i forrige nummer.

. X-40 X-41 Elan 410 Grand Soleil 40 Salona 40
Loa12,10 m12,3 m12,28 m12,55 m11,99 m
Lvl10,71 m10,69 m10,53 m10,65 m
Bredde3,80 m3,64 m3,91 m3,85 m3,80 m
Dypg1,80/2,40 m2,50 m2,10/2,45 m2,40 m2,10 m
Depl.7 450 kg6 800 kg7 600 kg7 850 kg6 900 kg
Ballast3 200 kg2 330 kg2 500 kg2 450 kg2 800 kg
Storseil50,6 kvm54,5 kvm50,7 kvm-46,11 kvm
Genoa 148,6 kvm43,8 kvm55,2 kvm-66,53 kvm
Spinnaker120,8 kvm147,6 kvm138,89 kvm--
Drivstoff80 l--180 l-
Vann180 l--360 l-
Motor40 HK40 HK40 HK40 HK-
LYS1.351.441.401.361.34
Prisca. 2,5 millCa. 2,3 millCa. 1,89 mill1,92 mill1,56 mill

Kostbare regattabåter

Har du ambisjoner om å hevde deg i toppen på nasjonalt nivå krever det en kraftig utstyrstoppgradering. Seil er den største utgiften, men også elektronikk og sikkerhetsutstyr koster. En elektronikkpakke koster gjerne opp mot 100 000. Da vil du også ha en PC som viser båtens polardiagram som gjør at du kan sammenligne den farten du seiler, med den farten båten er laget for å seile.

Dyre seil

En seilpakke vil fort koste over kr 500 000 for regattabåter i 40-fotsklassen, og skal du holde deg i toppen vil du nok trenge å begynne å skifte ut en del av seilene etter andre år. En regattapakke vil gjerne bestå av ett storseil, to til tre spinnakere, en lett, en medium og en heavy genoa pluss en mindre genoa for skikkelig hardvind. Regattaseilere har også ofte egne turseil til båten. Regattaseil er nødvendig, men dårlig investering. Holdarheten er svært begrenset, og seil blir verdiløse på kort tid.

Teller timer

På topp internasjonalt nivå brukes ikke en genoa mer enn 50 timer før den skiftes ut. Henning Paur hos Gran seil forteller at toppseilerne gjerne velger seil med lite fiber for å spare vekt. Disse seilene har begrenset levetid. Et typisk regattaseil for bruk i Norge vil være laget mer holdbart og gjerne vare to-tre sesonger. De som vil la seilene vare lengst mulig tar av seilene og legger dem ned i båten straks de er over mållinjen. Seil blir også ødelagt av eksponering mot sollys.

Unngå blafring

De proffe bakker båten når de heiser og tar ned seilene. Det reduserer vindpresset og blafringen. Blafring skader fiberne i seilet. Man vil også prøve å unngå å reve seilet. Å seile med revet duk gir en annen punktbelastning som kan skade formen på seilet. Mange vil heller prøve å åpne seilet i akterliket for å redusere kreftene forteller Paur.

Elan har den beste innredningen.
Elan har den beste innredningen.
Salona har et bredere forskip som gir mer volum under dekk. Du kan få den med to bad også.
Salona har et bredere forskip som gir mer volum under dekk. Du kan få den med to bad også.
Grand Soleil har en impnerende planløsning hvor du kan få to bad, men køyene er korte, og toalettet bak lite.
Grand Soleil har en impnerende planløsning hvor du kan få to bad, men køyene er korte, og toalettet bak lite.
X-40 leveres i en rekke innredningsløsninger. Du kan også få den med konvensjonell innredning, og med to eller tre lugarer.
X-40 leveres i en rekke innredningsløsninger. Du kan også få den med konvensjonell innredning, og med to eller tre lugarer.
X-41 er trangest under dekk. Lang cockpit stjeler plass fra byssa. Forpiggen er også trang på grunn av smalt forskip.
X-41 er trangest under dekk. Lang cockpit stjeler plass fra byssa. Forpiggen er også trang på grunn av smalt forskip.