TILBAKE: «Vestas» leder 7. etappe til Brasil etter å ha stått over to etapper.
TILBAKE: «Vestas» leder 7. etappe til Brasil etter å ha stått over to etapper.

«Vestas» i tet mot Kapp Horn

Søndag startet den tøffeste etappen i Volvo Ocean Race. «Vestas» leder, men det er 5800 nautiske mil til mål.

Publisert Sist oppdatert
Leg 7 from Auckland to Itajai, day 3 on board AkzoNobel. 19 March, 2018. Simeon Tienpoint right in the thick of it.
Leg 7 from Auckland to Itajai, day 3 on board AkzoNobel. 19 March, 2018. Simeon Tienpoint right in the thick of it.

«Vestas11hour Racing» kom dårlig ut fra start i Auckland i New Zealand, men så båtene i front stoppet opp, og seilte rundt vindhullet. Det førte til at «Turn the Tide» tok ledelsen med «Vestas» i helene. «Vestas» er tilbake etter å ha kollidert med en fiskebåt under innspurten av fjerde etappe  mot Hong Kong. Hendelsen endte med ett dødsfall, og ett stort hull i båten.

TETT: Det er bare 15 nm mellom båtene. Farten er høy, alle båtene seiler over 22 knop.
TETT: Det er bare 15 nm mellom båtene. Farten er høy, alle båtene seiler over 22 knop.
LANGT: 7. etappe er på 7600 nm, men det blir lengre. Høytrykk blokkerer for direkte rute.
LANGT: 7. etappe er på 7600 nm, men det blir lengre. Høytrykk blokkerer for direkte rute.

Seiler fort

Etter alt det laget på «Vestas» har gjennomgått, er det imponerende å se den gode seilingen de har gjennomført de siste døgnene. Det er tøffe forhold, men «Vestas» har klart å holde høyere fart enn favoritten «Mapfre» som nå ligger som båt nummer tre.

Tross for at  «Vestas» ikke har fått poeng på tre etapper, så har de to båter bak seg på resultatlisten, og har samme poengsum som «AkzoNobel». Om resultat i mål blir som det er nå, så ville  «Vestas» ha hoppet opp på tredjeplass totalt. 

Langt syd

Etappen fra Auckland i New Zealand til Itajai i Brasil er racets tøffeste. Båtene skal runde Kapp Horn, etter å ha krysset Stillehavet. Etappen er på 7600 nm, men det blir lengre. Ett høytrykk har blokkert direkte kurs, og båtene har valgt å dukke under dette, for å komme seg ned til lavtrykkene i Sørishavet. Det er en begrensning på hvor langt syd båtene har lov å seile, for å unngå is. Høytrykket vil presse båtene helt ned til denne grensen.

 

Plassering 21. mars

1 Vestas

2 AkzoNobel +3,6 nm

3 Mapfre + 7,0 nm

4 Dongfeng + 9,4 nm

5 Brunel + 9,5 nm

6 Turn the Tide on Plastic + 14,3 nm

7 Scallywag + 15,4 nm

 

Sammenlangtplassering

1 Mapfre 39 p

2 Dongfeng 34 p

3 Scallywag 26 p

4 AkzoNobel 23 p

5 Vestas 23 p

 

6 Brunel 20 p

7 Turn the Tide on Plastic 12 p