NY: 46 arver formspråket fra X49. Båten er på vannet i løpet av sommeren.
NY: 46 arver formspråket fra X49. Båten er på vannet i løpet av sommeren.

X-Yachts med enda en nyhet

X46 fyller rommet mellom X43 og X49 og har alt som skal til for å bli en drømmebåt.

Publisert   Sist oppdatert
TUR: Nyheten får en komfortabel cockpit med bord. Fallvinsjer er plassert på hyttetaket.
TUR: Nyheten får en komfortabel cockpit med bord. Fallvinsjer er plassert på hyttetaket.
SAMMENLIGNING: Innredningen på den nye 46-foteren sammenlignet med 49.foteren, og X-46 fra 2003.
SAMMENLIGNING: Innredningen på den nye 46-foteren sammenlignet med 49.foteren, og X-46 fra 2003.
RASK: 46-foteren kan leveres med selvslående fokk. Seilarealet er litt mindre enn på X-46, som har en stor og tung genua.
RASK: 46-foteren kan leveres med selvslående fokk. Seilarealet er litt mindre enn på X-46, som har en stor og tung genua.

X-Yachts lanserte en ny båt på 49-fot i januar under messen i Dusseldorf. Båt er den fjerde i X-Yachts Xrange. XRange er en serie som er litt mer komfortabel og turvennelig enn XP-serien.

X49 har mer volum, og oppleves som større enn Xp 50, men koster nesten en millioner kroner mindre. Men allikevel er det en kostbar båt med en pris som starter på 479 900 euro, uten moms, seil og utstyr. I realiteten så må en kjøper bla opp med nær syv millioner kroner for å få båten slik den bør være.

Mer kompakt utgave

X46 har svært mye til felles med 49-foteren. Det skal et trenet øye for å se forskjell. Stylingen følger samme mønster, og det gjør også planløsningen under dekk.

Velger du 46-foteren fremfor 49-foteren, så får du ikke plass til jolla ferdig pumpet opp under cockpiten. Du får også ett litt mindre stuerom for seil i baugen. Sammenlignet med plantegningene mellom disse båtene, så blir byssa helt lik. Salongen blir marginalt mindre. Det gjør også lugarene. Badet, spesielt bak, blir en del trangere.  

Mye har skjedd

Sammenlignet med X-46 som ble lansert i 2003, så har det skjedd svært mye. Båtene veier omtrent det samme, og har samme vekt i kjølen, men nye X46 har ikke bare et bredere skrog, den har også mye mer volum, både i baug og hekk. Det gjør at spesielt lugarene er større, og cockpiten er noe helt annet.

Lett, men ikke ekstrem

Det er imponerende at X-Yacht klarer å bygge nye X46 bare 500 kilo tyngre enn X46. OK, nyheten har ett 50 cm kortere skrog, men er i realiteten en lagt større båt. Nyheten er bygget med vakuumstøp og epoxy. Der gir mer styrke, og sparer kilo.

Sammenlignet med Solaris 47, så er X46 to tonn lettere, og har mer vekt i kjølen.

Men Arcona 465 er enda lettere. Den har også mer duk. Arcona 645 er bygget i karbon, og er nesten 1,4 tonn lettere.

Arcona starter på 5,2 millioner kroner. Kjøperen av en slik båt vil gjerne ha en godt utstyrt båt, både for regatta og tur. Det vil koste mye. Det er tvilsomt om det blir mange som slipper unna med en totalpris på under seks millioner kroner.

X46 starter på 386500. Det er nesten fem millioner kroner med moms. Billigere enn Arcona, men ikke mye.

 

X49 ble sjøsatt 7. mars. X46 skal seile i løpet av sommeren, og blir kanskje å se under Båter i Sjøen i september. Det blir enten 46, eller 49-foteren.

Vi var om bord i X49 i Dusseldorf, du finner saken her.  

 

X46 Arcona 465 Solaris Dehler 46 X-46
LOA 14,08 14,09 14,35
Skrog 13,5 14,4 14,01
Vannlinje 12,33 13,25 13,4 12,3
Bredde 4,27 4,24 4,36 4,35 4,15
Dybde 2,3 2,5 2,8 2,25 2,4
Vekt 10900 9550 12600 11200 10400
Ballast 4500 4080 4320 3500 4500
Storseil 66 74 70 64 63
Forseil 50 54 59 50 63
Spinnaker 170 195 160 160