Svenskene legger om LYS-systemet sitt

LYS blir til SRS i Sverige

LYS blir til SRS i Sverige

LYS-navnet er en saga blott i Sverige. Nå heter det SRS og systemet er litt annerledes – og litt likere det norske systemet. Det betyr at man er ett skritt nærmere en felles nordisk løsning.

– Barnet har fått nytt navn, sier LYS-leder i Norge, Håvard Ravn Ottesen til SEILmagasinet på spørsmål om SRS – Svensk Respitsystem.

Navneendringen er imidlertid mer enn et sett initialer, fordi den vesentligste forskjellen er nå at alle svenske båter nå skal ha et SRS-sertifikat – slik det man nå har praktisert det i Norge i lang tid.

MER SPISSFINDIG. Til nå har entypebåter og såkalte «tabellbåter» ikke behøvd noe sertifikat i Sverige; de har uten videre kunnet seile med det måltallet entypeklassen eller båttypen har hatt i LYS-tabellen. Det har kun vært målebrevsbåter som har måttet ha et stykke papir å vise for seg når de har villet delta i regattaer.

Nå har svenskene bestemt seg for et litt mer spissfindig og nøyaktig system, et system i retning av det LYS-systemet som praktiseres i Norge. Dette har naturlig nok utløst en voldsom debatt i Sverige, fordi endringene jo medfører en mer omstendelig regatta-hverdag for svenske seilere enn hva de er vant med.

FELLES SYSTEM? Det steget svenskene nå har tatt, kan imidlertid være det første skrittet i retning av vi atter vil kunne få en felles nordisk løsning når det gjelder handicap-systemet LYS, som i løpet av årene har utviklet seg i tre ulike retninger i Sverige (LYS – nå SRS), Danmark (Dansk Handicap) og Norge – og blitt nokså ulike.

– Denne helgen skal sentrale personer innen respittseiling i Norge og Sverige møtes, og agendaen er å se på hvordan vi kan samarbeide og trekke veksler på hverandre. Vi har hatt et visst samarbeide i alle år, men tiden er overmoden for å komme et skritt videre, sier Ravn Ottesen, som på sikt har tro på at man skal komme frem til et felles nordisk respittsystem.

– Det er ikke gjort over natten, men jeg er overbevist om at det er veien å gå, sier Håvard Ravn Ottesen til SEILmagasinet.

Det vil i så fall at et norsk LYS-sertifikat vil være gyldig i Sverige og etter hvert også i Danmark og kanskje Finland...