5,5 meterne starter påskeferien på Bahamas idag

Verdens 5,5 m. elite starter påskefeiringen på forskudd, med Gullpokalseilaser, nasjonalt mesterskap og VM på Bahamas. Idag starter gullpokalen med nordmann i favorittsjiktet.

Publisert

Kristian Nergaard har vunnet den skandinaviske Gullpokalen tre ganger tidligere, i 1994, 2003 og 2004. Han tangerte dermed faren Kalle Nergaard som vant i 1990, 1992 og 1993. Nå stiller Kristian igjen til start og som mannskap har han med seg Mark Strube og Harry Melges III. Han er blanrt favorittene til å vinne igjen, men anser selv Gavin McKinney som vant pokalen i 2000 og 2001 og nå seiler på hjemmebane, Hans Nadorp NED som vant pokalen i 2006 og finske Jussi Gullichsen som vant i 1986 som sine hardeste konkurrenter. Gullichsen har ny båt fra ifjor, mend McKinney har overtatt hans ikke så veldig gamle båt.

Gullpokalen er et av verdens flotteste seiltrofeer som i likhet med America´s Cup er evigvandrende. Trifeet er laget hs russiske Fabergé i 1919 og ble satt opp i 6 meter klassen der den ble seilt til 1952 da Finn Chr. Ferner vant pokalen. Siden har det gått i 5,5 meter og særlig da 5,5 meteren var olympisk klasse ver dette et av de mest presisjetunge trofeer innen seilerverden.

Fremdeles henger det høyt å vinne pokalen og konkurransen i 5,5 meter klassen idag er så hard at man skal være en meget god seiler for å hevde seg. Reglene er slik at bare vinnerne av de tre første seilasen går videre til en finale der det laget som først har tre seire vinner pokalen. Tidligere var regelen slik at båten måtte være bygd og konstruert i det landet båten seiler for, men slik er det ikke lenger.

I de øvrige seilasene på Bahamas deltar føere norske båter. Det er adskillig soenning knyttet til Odd Roar Lofterøds debut i klassen. Han har lenge vært på topp i Norge i Drakeklassen og har to OL bak seg, i Flying Dutchman fra 1968 og Star i 1972. Han stiller med splitter ny båt fra Sveits. John Plaotu som selv vant Gullpokalen i 1997 deltar med en fire år gammel båt tegnet av Doug Peterson. Petter Fjeld, Thomas Borgen og Jon Amtrup deltar i likhet med Are Huser, Alexander og Carl Christian Ferner, med en noe eldre, men konkurransedyktig sveitsisk båt.