TRENDY: Dagseilere er seilernes svar på «Daycruiser». Enkle båter for det gode liv på vannet.

Elmotor er standard

A-Yachts er etablert i Norge, og salget av elegante dagseilere går over forventningene, og alle får utslippsfri fremdrift.

Publisert
DAGSEILER: A 27 har et lettdrevet skrog som glir godt i lite vind. Skroget gir også lav motstand for motor.

– Jeg får inn to A27 til våren, men har også solgt en 33-foter og en 39-foter, men disse blir ikke levert før i 2022, og 39-foteren går til Danmark, forteller Espen Øksby i A-Yachts Scandinavia. Han opplever et helt annet marked for dagseilere nå, enn den gangen han tok inn Brenta-båtene for 11 år siden. Da ble det solgt mange flere seilbåter enn nå, men det var familiebåter kjøperne ville ha, nå vil markedet ha nisjebåter. Vi testet B30 i 2010, en solskinnsbåt til 1,3 millioner den gangen, men så var den spekket med karbonmast og dyre seil. Det koster A27, en litt mer moderne utgave av samme designer, men uten seil og nødvendig utstyr.

Stor eller liten elmotor

Båten kommer standard med en 4,3 kW elmotor fra Østeriket, men med 5 kWh AGM, blybatterier. Motoren kan oppgraderes til 5,8 kWh i samme kvalitet, eller Torqeedo-batteri i litium på 5 kWh. Båten kan også oppgraderes til en 7 kW motor, også fra Aquamot.

SEILmagasinet testet en Saffier 27SE i høst med en 4 kW motor fra Torqeedo, og samme litiumbatteri som A27 kan leveres med. Da fikk vi 6,2 knop på fullfart, men skal gå i 6,5 knop med en mann. Rekkevidden var ca 10 nm på høy fart, og 20 nm på moderat fart.

– De fleste kjøpere har landstrøm på brygga, og vil få fulle batterier over natta. Dette er en båt som eieren bruker når han vil seile, så det er sjeldent at rekkevidde blir noe tema, forklarer Øksby.

– Kjøperen av A33 skal ha båten liggende i bøye, og den vil få solcellepanel integrert i dekk, forklarer Øksby. Energien som motoren brukes skal hentes direkte fra sola.

Miljø er trendy

Å velge miljøvennelig gir et riktig signal, og er trendy, mener Øksby. Ingen har engang spurt om å få disse båtene levert med dieselmotor. I Europa er det en meget høy etterspørsel etter denne typen båer, og mange av kjøperne er allerede båteiere med fartøyet sitt i Middelhavet. Korona hindrer dem i å seile, og derfor er en dagseiler en fornuftig leketøy for kystbruk her hjemme.

A27 ble lansert under Boot i Dusseldorf i 2019, den gangen under navnet B27.