RASK: Jean?Pierre Dick seiler JP 54, hans egen drømmebåt i ARC.
RASK: Jean?Pierre Dick seiler JP 54, hans egen drømmebåt i ARC.

Vendee Globe-seiler, klar for ARC

Det er alltid noen oppsiktsvekkende båter, og kjente seilere som deltar i ARC. Årets kjendis er franske Jean‐Pierre Dick som seiler en rå båt. 

Publisert Sist oppdatert
TOPPSEILER: Jean?Pierre Dick har i snart 20 år vært en av toppseilerne i det franske shorthandmiljøet. Nå er han med i selskapet Absolute Dreamer, men tar seg tid til en seiltur.
TOPPSEILER: Jean?Pierre Dick har i snart 20 år vært en av toppseilerne i det franske shorthandmiljøet. Nå er han med i selskapet Absolute Dreamer, men tar seg tid til en seiltur.

Jean‐Pierre Dick gir over 200 treff på seilmagasinet.no, og første gang han ble beskrevet var under Route du Rhum i 2006 da han ble nummer tre. Jean‐Pierre Dick har vunnet både Barcelona World Race og Jacques Vabre sammen med Loick Peyron, og har fullført tre Vendee Globe. Selv om han har vært en av favorittene, er to fjerdeplasser hans beste resultater. 

Innovatør

Jean‐Pierre Dick er en i miljøet som utforsker nye løsninger, og bringer seilsporten videre. I 2007 utviklet han en IMOCA med trimtabs sammen med Farr. Dette ble ingen

ALTERNATIV: JP54 har en innredningsseksjon som kan roteres. Den virker stabiliserende, og båten kan ligge rett, med kjølen til side, for lavere seilingsdybde.
ALTERNATIV: JP54 har en innredningsseksjon som kan roteres. Den virker stabiliserende, og båten kan ligge rett, med kjølen til side, for lavere seilingsdybde.

ALTERNATIV: JP54 har en innredningsseksjon som kan roteres. Den virker stabiliserende, og båten kan ligge rett, med kjølen til side, for lavere seilingsdybde.

Christophe Launay

suksess. Nå står han bak selskapet Absolute Dreamer som har utviklet den foilene katamaranen «Easy to Fly». Selskapet hans satser også på produksjon av foiler, og benytter en banebrytende robot for produksjon. 

PLANER: JP54 har linjer og løsninger fra IMOCA: Den ebygget for å være lettseilt. Båten har bare tre vinsjer.
PLANER: JP54 har linjer og løsninger fra IMOCA: Den ebygget for å være lettseilt. Båten har bare tre vinsjer.

Les: Robot skal bygge bedre foiler

Soloseilerens drømmebåt

Hvem er først

ARC starter på søndag. Det ser ut som det blir rolige forhold ut fra Kanariøyene, men raskt i en stabil passatvind vestover.

STØRST: G2 er ARCs største båt. Den har nylig vært gjennom en omfattende oppgradering. Den ser rask ut.
STØRST: G2 er ARCs største båt. Den har nylig vært gjennom en omfattende oppgradering. Den ser rask ut.

Det er mange oppsiktsvekkende båter med på ARC i år. G2 på 39 meter, designet av Bill Tripp har linjene, utstyret og lengden som kreves for en rask overfart. Den 130 fots lange båten vil slå LP54 på bare 54-ft på papiret, men det er ikke noen tvil om hvilken båt som vil bli pushet hardest. I Racingklasen, hvor Dick seiler møter han en Whitbread 60, samme type som Knut Frostad brukte med Innovation Kværner.

Det blir noen raske båter på samme størrelse som JP 52, «Godspeed 52», er en Farr 520 Performance som helt klart vil ha fordel av mer kryss. « Nica» er bygget etter mange av samme ideer som JP 52,men er mindre ekstrem. «Nica», konstruert av Finot Conq, og bygget av Knierim i Tyskland kan sammenlignes som en mellomting av en Baltic og en Pogo. Det er også en IMOCA på startstreken, den går under navnet OZ. Det ser ut som en 90-tallsbåt, som Jean‐Pierre Dick bør kunne seile fortere enn. 

LES: 80-åring ønsker å sette ny jorda rundt rekord. 

RASK «Nica» er en FC53 som veier bare 8,8 tonn. Båten bygges kundetilpasset i Tyskland.

 

RASK «Nica» er en FC53 som veier bare 8,8 tonn. Båten bygges kundetilpasset i Tyskland.
RASK «Nica» er en FC53 som veier bare 8,8 tonn. Båten bygges kundetilpasset i Tyskland.