Søk i arkivet

FLAGG: I helgen ble det dratt i gang for 171 båter som starter seilasen til St Lucia på søndag.
FLAGG: I helgen ble det dratt i gang for 171 båter som starter seilasen til St Lucia på søndag. Foto:

Hektisk ARC-helg

Mens ARC+deltagerne krysset mållinjen på Kapp Verde, var det flaggparade for ARC-deltagerne i Las Palmas.

RASK: Kjell Inge Heiberg med familie
ledet lenge ARC+ mot Kapp Verde, men fikk etter hvert en begrenset
seilgarderobe.

RASK: Kjell Inge Heiberg med familie ledet lenge ARC+ mot Kapp Verde, men fikk etter hvert en begrenset seilgarderobe. Foto: Heiberg

– Ja det ble et race mot X6.5 «Nika», dessverre for oss. Vi røk Code 0-seilet i en kraftig byge etter bare to døgn. Gennakeren røk kvelden etter, så vi hadde bare fokka igjen inn til mål, forteller Kjell Inge Heiberg til SEILmagasinet. Han og familien var båt nummer to i havn, to timer bak første båt. «Nika» er en ny X6.5 fra X-Yachts, mens familien Heiberg i «Axeline2» seiler en Baltic 56 fra 2007.

Rekke og rad

«Axeline2» var i mål noen timer før solnedgang, men kun seks båter kom i mål i løpet av fredagen. Neste norske båt i mål ble «Malisa» som var i havn som 16. båt og kom inn lørdag formiddag. «Malisa», en Xc 38 er den minste norske båten som seiler ARC+ i år.

Nå dette skriver mandag morgen er det fremdeles en båt som ikke har gått i mål. ARC+båtene skal seile videre mot St. Lucia onsdag 21. november.

ENSOM: «Rode Marie» er
den eneste norske båten som seiler ARC+ St. Vincent. De er
nå litt over halvveis til Kapp Verde,

ENSOM: «Rode Marie» er den eneste norske båten som seiler ARC+ St. Vincent. De er nå litt over halvveis til Kapp Verde,

Ensom svale

I år er det tre starter på ARC. Nytt er ARC+ St. Vincent. Kun 15 båter har valgt denne ruta, og en av dem er norsk. Felling 486 «Roase Marie», med Steven Ismail som skipper. Båtene startet fra Las Palmas nærmest uten vind. Båten var halvveis i går, etter fire døgn. Nå er farten på fem knop, og med 425 nm igjen, så er det 3,5 døgn igjen.

Flaggparade

Det er nå det er fullt kjør i Las Palmas, tross for at flertallet av norske ARC-båter alt er satt av gårde. Av 271 båter totalt, så er det hele 171 som seiler den klassiske ARC-ruta, direkte fra Las Palmas til St Lucia. Av 13 norske båter, er det seks som seiler ARC med start på søndag. Hele uken er det sosiale arrangementer, kurs og sikkerhetssjekk i havna.

Av de seks norske båtene, er 1/3 katamaraner. «Queen», en Fountaine Pajot Saona 47 med Eivind Farstad  som skipper, den største norske ARC-båten. « Murphys Law» på 34 fot er den minste, det er en Sweden Yachts C34 med Pål Dahl som skipper. Katamaraner blir det stadig flere av. 64 av 281 båter har to skrog, 22,6 prosent. 

 

FLAGG: Det er færre norske
flagg i paraden i år, enn hva det pleier å være.
Mange nprske båter ønsker å svinge innom Kapp
verde.

FLAGG: Det er færre norske flagg i paraden i år, enn hva det pleier å være. Mange nprske båter ønsker å svinge innom Kapp verde. Foto: World Cruising

Norske båter i ARC+

1. Axeline 2, Baltic 56, Kjell Inge Heiberg, 16. nov kl 14:18

16. Malisa, X-Yachts Xc 38, Atle Bakkehaug, 17. nov kl 11:18

19. Elvira, Bavaria Cruiser 45, Ellen Sigurdssøn, 17. nov kl 12:54

24. Thilde, Sun Odyssey 42i, Rune Holte, 17. nov kl 17:29

37. Mamosa, Sun Odyssey 44i, Martin Røstvold Thorsen, 18. nov kl 07:34

46. eMotion, Bavaria 44, Sveinung Solhaug, 18. nov kl 08:40

 

Norske båter i ARC

Alize, Beneteau Oceanis 37, Jim Roger Antonsen

Charlie, Elan 40, Jonas Andre Gruben

Fryd, OVNI 445, Svein Lien

Murphys Law, Sweden Yachts C34, Pål Dahl

Queen, Fountaine Pajot Saona 47, Eivind Farstad

TrollCat, Fountaine Pajot Lavezzi 40, Johan Hansteen

START: «Rose Marie»
under starten av ARC+ St. Vincent på onsdag.

START: «Rose Marie» under starten av ARC+ St. Vincent på onsdag.

 Kommentarer

Nyhetsbrev

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Axel Nissen-Lie.

Gå til toppen