Planene klare for norsk regatta-app
Ole Aabel presenterte ideer rundt hvordan en ny tracker kan gjøres. Nå trengs det bare et klarsignal før programmeringen kan starte.
Ole Aabel er kjent fra regattabanen som skipper på Farr 30 «Wii 2». I arbeidslivet er han produktutvikler i startup-selskapet Izy AS. Nå har han tatt på seg ansvaret til å studere løsninger rundt en app for regattaseiling, en app til glede både for arrangør, deltager og publikum. Appen ble under julebordet til Shorthanded Norway presentert som Kapp.Sailing.
– Klubbene som typisk arrangerer onsdagsregattaer får en mye enklere administrasjon med et slikt system. Kostnadene blir lavere, ikke bare for tracking, ressursbruken med påmelding og resultater vil også synke, mener Ole Aabel.
Appen skal være en selvbetjent regatta-administrasjon drevet av sporing og automatisk ORC-scoring. Systemet skal være enkelt å bruke, og arrangøren slipper å sitte med stoppeklokke og notatark. Regattasjefen skal kunne sette opp en regatta på noen minutter og resultatene vil bli publisert øyeblikkelig, helt automatisk.
.
Starter enkelt
– Responsen etter presentasjonen under SSN-møtet har vært god, og Norges Seilforbund har vist interesse. Vi vil starte enkelt, et system for klubbregattaer, men vi har ideer for å utvide systemet til å bli mer avansert, sier ideskaperen. Han mener at et slikt system vil koste en million kroner å utvikle, men med nettverket til Aabel kan regningen bli langt lavere.
– Dette er morsomt arbeid, og jeg trives med å kunne bidra med noe til seilsporten. Det er for få seilere i Norge til at det er mulig å gjøre penger på et slikt system, mener Aabel. Med responsen planene har fått mener utvikleren at sjansene er store til at de setter i gang på nyåret.
Både mobilnett og AIS
Aabel har studert muligheter for en app som både benytter seg av mobilnettet og AIS, som sender på VHF-nettet. AIS skal gi økt rekkevidde. Om båter forsvinner ut av rekkevidde, eller signalet forsvinner, så skal systemet skal være slik at den antar båtens videre plassering, slik at trackingen får en bedre flyt.
– Vi har testet ut ideene, og sett at dette kan være gjennomførbart. Det er mulig å hente ut data fra systemer som ORC. Vi har gjort mye av teknologijobben allerede.
For å få bruke AIS-data kreves det en tillatelse fra Kystverket. En søknad er alt sendt inn.
– Vi har GDPR og regelsett rundt bruken av signalet tydelig beskrevet så vi er positive til at det løser seg, når vi får klarsignal fra Kystverker starter vi, forteller Aabel.
Lavere kostnader
Den nye appen skal fungere på mobiltelfonen slik at seilerne ikke trenger å kjøpe noe utstyr. Data fra båten via mobilnettet og AIS videreformidles med lave kostnader. Systemet vil dermed være billig i bruk. Kostnaden ligger nå å få programmert ideene, og få systemet til å fungere. Et slikt system må også utvikles og oppdateres. Spørsmålet nå er hvordan det skal finansieres.
– Nå finnes det et utgangspunkt hvor vi kan sette oss ned med en utvikler og ta dette videre. Nå er vi avhengig at noen melder seg på. Skal det bli klart for 2026 så må vi kjapt i gang, forteller Aabel.
Ole Aabel er åpen for at seilforeninger som er interesserte tar kontakt med ham på epost.
Sjekk også