START: Søndag 5. november starter 68 båter fra Las Palmas med kurs mot Kapp Verde.
START: Søndag 5. november starter 68 båter fra Las Palmas med kurs mot Kapp Verde.

ARC+ i gang på søndag

Rekordmange norske båter seiler omveien via Kapp Verde på vei til Karibia

Publisert Sist oppdatert
STØRRE: 45-fots lange RM1350 «Tintomara» seiler ARC+. Skipper Markus Gamenius har seilt over Atlanterhavet ganger før.
STØRRE: 45-fots lange RM1350 «Tintomara» seiler ARC+. Skipper Markus Gamenius har seilt over Atlanterhavet ganger før.
RUTE: Med ARC+ er det en uke fra Kanariøyene til Kapp Verde, og litt over to uker fra Kapp Verde til Karibia.
RUTE: Med ARC+ er det en uke fra Kanariøyene til Kapp Verde, og litt over to uker fra Kapp Verde til Karibia.

For første gang er det flere norske båter som deltar i ARC+, enn den vanlige ARCen. Av de 15 norske båtene deltar hele 11 på ARC+. Tross for det store norske deltagerantallet i ARC+, så har veksten på arrangementet stoppet å vokse som det har gjort helt til i 2016. Da var det 74 deltagere. I år er det 68 båter.

Antall norske båter som seiler ARC vokser mye. I 2014 var det tre. I 2015 var det fire, og i fjor var det fem. I år er det hele 11 båter.

Mer stabil vind

ARC starter i år 19. november. Det mener mange er for tidlig. Den stabile passatvinden har ikke fått etablert seg skikkelig, og været i Karibia er også ustabilt. November er på slutten av orkansesongen, men det er først i januar at været blir forutsigbart.

Både i Atlanterhavet og i Karibia har været blitt mer ustabilt på slutten av året, og den gode sesongen har startet senere. ARC+ deler også opp Atlanterhavskrysningen i to deler. Fra Las Palmas til Kapp Verde er det 865 nautiske mil.

Men lengre syd er vinden i Atlanterhavet mer stabil. Det gjør omveien til Kapp Verde mer attraktiv.  Fra Las Palmas på Grand Canaria til St. Lucia i Karibia er på 2700 nautiske mil, men deltagerne seiler gjerne nær 3000 nautiske mil for å komme i god passatvind.

Fra Kapp Verde til St. Lucia er det ca 2090 nautiske mil. Det betyr ca en uke kortere tid på havet.

Større båter

Norske båter har vært med å senke snittstørrelsen i feltet. Snittstørrelsen på norske båter har ligget på rundt 40-fot, men i år er de langt større. Den største båten, «Enigma VIII» er en Swan 66, seilt av Per Arne Nilsen fra Kristiansand, men denne seiler ARC med start 19. Den største norske båten i ARC+ er  Summer Star, Sun Odyssey 54DS som også deltok i fjor. Den største båten i ARC+ er en 95-fots Sparkman & Stephens design fra De Britiske Jomfruøyene.

Den minste båten er «Le Soleil», en Sun Odyssey 36i, seilt av Kristian Torgersen. Den minste deltageren i ARC+ er en Hallberg-Rassy 32 fra Belgia.

Snittstørrelsen på alle de norske båtene er på 14,7 meter, eller 48 fot.

God bør

Det blir litt regn i Las Palmas denne helgen, men vinden holder seg stabil fra nordøst. Det skal den gjøre en uke frem, hele veien til Kapp Verde. Med vind fra 5-10 m/s i ryggen, så ser det ut til å bli en rask og behaglig seilas for de norske båtene.

 

Norske båter i ARC+

Powered by Labrador CMS