ARC: De raskeste båtene er i mål i løpet av uka, mens de færreste har nådd halvveis.

Ingen rekord, her ligger de norske ARC-båtene

De første båtene i ARC+ er fremme på onsdag, mens ARC er fremme på søndag.

Publisert Sist oppdatert

Samtlige båter i ARC har seilt sydover mot Kapp Verde på grunn av vindforholdene og dermed fått en lengre rute i år. Selv om båtene nå befinner seg i stabil passatvind, så blir det ingen rekord. Rekorden i ARC ble satt i 2016 av «Rambler 88». Den brukte kun 8 døgn, seks timer, 29 minutter og 15 sekunder.

I år ligger det an til at Swan 90 «Berenice Cube» vil bli den raskeste båten. Estimert ankomst viser at båten vil bruke over to uker på krysningen.

Raskeste norske

«CoCo», en Baltic 51, ligger som båt nummer 22 i feltet. Den ligger først av de norske og har seilt 1277 nm. 51-foteren har 1654 nm igjen til St. Lucia i Karibia. «CoCo» har en estimert ankomsttid på lørdag 9. desember, 20 døgn etter start. Så langt har «CoCo» seilt med en snittfart på over 7 knop. 

Det ser ut som alle rekker julen i Karibia. Katamaranen «Tempus» ligger lengst bak av de norske. Ankomst er beregnet 16. desember. 

Plass Båtnavn Båttype Skipper Seilt Siste døgn ETA
22CoCoBaltic Yachts 52Trygve Sten Gustavsen1313 nm167 nm09. des
108NewbeeLagoon 410S2Benedicte Holøien & Paul Fleet1102 nm147 nm14. des
115XantippeHanse 445Axel Schøyen1003 nm128 nm14. des
132TempusRCC Majestic 530Anders Johnsrud1002 nm106 nm16. des

.

ARC+: De raskeste har under to døgn før de er fremm e i Karibia.
SATASER: Danske «Sassicaia». en Luffe 48, er en båt som har dårlig tid, men er plaget av tekniske problemer.

ARC +

I ARC+, som starter fra Kapp Verde 17. november er det Italia 15.98 som leder rett foran fire raske katamaraner. Alle de fem raske båtene ser ut til å komme i mål på onsdag.

Første norske båt kan være fremme på Grenda alt på lørdag 2. desember. Det er «Ada II», en Dehler 42 som seiler raskest av de norske, og er ventet fremme på lørdag. Båten ligger som båt 20 i feltet.

Som båt nummer 18 ligger danske «Sassicaia». Om bord er norske Dag Sem

– Jubelen står i taket her på «Sassiacia» her i dag, nå leder vi klassen vår i ARC +. Med nr 7 i «Crusing over all» så har vi virkelig god grunn til å være fornøyde.

Da vi forlot Kapp Verde så vi at passaten lå sterk lengre syd, og båtene som valgte korteste veien ville seile seg inn i vindstille. Dette kostet de første døgnene for det var en lang omveg ned mot 10° nord. Men det var «penger i banken» som vi nå casher inn.

Langsomt har vi klatret på YB leaderboard og seiler nå i føre som passer vår langsmale Luffe perfekt. Det går styggfort i en deilig passat. Lens og slør etter vindskiftene, men steady vind bakfra hele veien. Blir ikke bedre seiling. Nå kan vi styre rett mot mål. I mellomtiden er det bare å vrenge opp t-skjorta for jaggu er det varmt her nede, skrev Dag Sem for to dager siden på Facebook.

Uten autopilot

– I nattens mummel knakk vår lekre spinnakerbom i karbonfiber. Dette blir et alvorlig handikap de siste dagene mot mål. Stemning er derfor ikke helt på topp nå. Autopiloten har forlengst takket for seg. Å styre manuelt er en tung jobb når den skal fordeles på tre mann over tretusen nautiske. Men en kopp kaffe nå så blir alt så meget bedre, skriver Sem på Facebook i dag. 

Norske båter i ARC+

Plass Navn Båttype Skipper Seilt Siste døgn ETA
20Ada IIDehler 42C (JV)Trond Johansen1551 nm164 nm2. des
43XmeraldaX-Yachts Xc 45Beate & Colin Bevan1408 nm157 nm3. des
75Why NotBeneteau Oceanis 46Petter Asheim1328 nm147 nm5. des
76NorahJeanneau Sun Odyssey 43Vegard Holmberget1217 nm134 nm5. des
79MøyfridJeanneau Sun Odyssey 44Julie Ruyter1202 nm132 nm6. des
89Moon BirdFountaine Pajot Mahe 36Ole Martin Minsås1123 nm127 nm8. des

.