PRISJEKT: Armel Tripon tenker gønt og skal få bygget sin neste regattabåt av bygningsavfall.
PRISJEKT: Armel Tripon tenker gønt og skal få bygget sin neste regattabåt av bygningsavfall.

Bygger IMOCA på karbonfiberavkapp fra flyindustrien

Armel Tripon skal seile en båt med lavere klimaavtrykk i neste Vendee Globe.

Publisert Sist oppdatert

Armel Tripon seilte sitt første Vendee Globe i vinter og ble nummer 11 med sin Sam Manuard design «L’Occitane». Båten var eiet av sponsoren som solgte den kjapt etter regattaen, og seiler i dag under navnet «Bureau Vallée» med Louis Burton som skipper.

Mellom sine Vendee Globe satsinger er Tripon tilbake i Multi 50-klassen.

Hjelp av Airbus

Armel Tripon er fra byen Nantes og her holder også Airbus til. Flyindustrien er svært interessert i hva som foregår innen seiling, for her kan ny teknologi testes ut langt kjappere. Nå vil Airbus hjelpe Tripon med å bygge en ny båt for Vendee Globe ved å benytte avkapp av karbonfiber fra flyindustrien, materiale som ellers vil bli kastet.

Selv om Airbus er med å støtte Tripon, så er det ledige sponsorplasser på båten. Å bruke karbonavkapp er ikke nytt. BMW bygger taket på sin elektriske bil i3 av karbonfiberrester. Denne bilen har en ramme bygget i karbon.

Bytter konstruktør

Interessen for Vendee Globe 2024/25 er enorm. Det er snakk om at det kan bli over 10 nybygde båter. Mange hevder at Armel Tripons forrige båt, «L’Occitane» var en av de raskeste båtene under Vendee Globe. Det er kjent at det skal bygges en søsterbåt i samme støpeform uten at kjøperen er gjort kjent.

Men Armel Tripon har valgt velkjente VPLP som konstruktører for sin nye IMOCA. VPLP har et historisk samabeid med Airbus som strekker seg tilbake til «Hydroptère»-prosjektet. «Hydroptère» var et foilende trimaran som satte fartsrekord på 51,36 knop i 2009.

SCOW: «L’Occitane» har en baug med mer volum, en løsning det er ventet at flere vil velge.
SCOW: «L’Occitane» har en baug med mer volum, en løsning det er ventet at flere vil velge.
Powered by Labrador CMS