Barcelona klar for World Race

31. desember starter 15 IMOCA 60 båter på non-stop jorden rundt regatta. Vertsbyen gjør seg klar for gigaarrangementet.

Publisert

Alt på vei fra flyplassen ser man Barcelona World Race med store bokstaver malt på veggen på bryggeriet Estrella Dam som ligger rett vei motorveien.

Seilas var i Barcelona i forbindelse Årets Båt testing og kan se at både arrangører og seilere begynner å gjøre seg klare.

Likt, men ulikt Vendee Globe

Ruten til Barcelona World Race er tilnærmet lik Vendee Globe og båtene er de samme, men det er også forskjeller, forteller sjefen for regattaen, Denis Horeau til Seilas. I Barcelona World Race er et dubbelhanded regatta, mens Vendee Globe er singlehanded.

Båtene får også lov til å stoppe for å gjøre reperasjoner, men må da være i land i minst 48 timer.

I Vendee Globe var det bare et få tall som kom i mål. Vi vil ha flest mulig av de startene båtene jorda rundt, forteller Denis Horeau. Han er en meget erfaren regattaarrangør, og var sjef for Vendee Globe i 1989, 2004 og 2008. Han har også arrangert Figaro-klassen i mange år. Alle journalistene i Årest Båt ble invitert til regattaarrangørens hovedkontor for å høre om arrangementet. Der fikk vi også låne et møterom for å diskutere de nominerte båtene.

Suksess

Med 15 båter må arrangementet som arrangeres for andre gang betegnes som en suksess. Første gang var det kun ni båter på startlinjen. Regattaen skal arrangeres hvert fjerde år, to år etter Vendee Globe.

Racet har blitt meget godt mottatt av seilerne og av sponsorer, og IMOCA klassen er fornøyd med et økt trykk på båttypen. Barcelona World Race øker utbredelsen av denne typen for seiling, forteller Denis Horeau.

Proffe og amatører

Arrangøren har gjort en imponerende jobb med å samle arrangører, båter og lag. I flere tilfeller er det arrangøren som har koblet partene sammen. Det har gjort at så mange båter stiller til start.

Det er flere av de 30 seilerne som stiller til start som har lite erfaring fra IMOC 60 båtene, men for å starte må man ha kvalifisert seg. Hvert lag må ha seilt minimum 2800 nautiske mil i båten de skal seile for å bli kvalifisert.

Fem av lagene er rene spanske lag og disse bærer sponornavnene til regattaens hovedsponsosorer.

Favorittlaget er Jean-Pierre Dick og Lïok Peyron i Virbac-Parprec. Dick vant forrige utgave av regattaen. Michel Desjoyeax og Francois Gabart i Foncia.

Dominique Wavre seiler sammen med sin kone, Michele Paret. Det er også en ren jentebåt, Dee Caffari og Anna Corbella.

En av båtene stiller med norsk flagg, les sak her.

Nye båter tregere

To av båtene på startlinjen er helt nye. Disse deltok også i Route du Rhum, men var et stykke bak de raskeste.

Det er nye regler i IMCA-klassen. Mastehøyden er redusert fra 31 til 29 meter for å gjøre båtene sikrere, men dette gjelder kun nye båter. Det gjør at båtene kanskje er litt tregere i lite vind, slik det var i Route du Rhum, forteller Denis Horeau. Men de nye båtene er lettere, ca 500 kilo, så forskjellen bør ikke være så veldig stor. Alle båtene har blitt sikrere med strengere regler for nødluker. Båtene har også fått kraftigere motor.

Moroa starter før jul

Akkurat nå bygges det et stort teltområdet ved rett ovenfor bryggene i Barcelona hvor Race Village vil være. Båtene begynner også å komme på plass.

17. desember begynner showet som vil vare helt frem til starten 31. Desember. Det blir konserter på kveldene, og alle båtene vil ligge samlet på en dedikert brygge.

Starten går kl. 13.00 31. Desember ca en nautisk mil ut fra vannkanten.

Dee Caffari og Anna Corbella var ute med et TV-team når vi prøveseilte båter i forbindelse med Årets Båt.