Toufino 9.5

Lekker sak til hytta
Hvis du leter etter en dagsturseiler som tar seg bra ut i bøya utenfor hytta, bør du se litt nærmere på Tofinou 9.50. Dette er et smykke av en båt som dessverre er litt for dyr til at det er sannsynlig at det blir en egen klasse i Norge.
Det har aldri vært noen enkel sak å samle seilere til én klasse. Det er faktisk helt komplett umulig. Men om Drake-, 5.5mR- og IOD-seilerne (bare for å nevne noen) kunne gått for én klasse, kunne Tofinou absolutt vært en god båt å bytte til.
Den er enkel å seile, rask, morsom og ikke minst ser den lekker ut. Vi tok den ut på fjorden en klar høstdag i fjor.
Det er den franske designerduoen Joubert og Nivelt som har designet dette smykket av en båt, og det kan virke som om de har fulgt Johan Ankers leveregel om at båter som er vakre, seiler også godt. Det er da også fra den tidsepoken Tofinou henter sin inspirasjon. Hun er storesøster til Tofinou 7.50 som første gang ble satt på vannet på 1920-tallet.
Men den to meter lengre versjonen har tatt med seg det nye inn i vår tid. Hun ser mer ut som en Wally der hun ligger med karbonmast og glinsende overbygg i mahogni. Alle linene går under dekk, for så å dukke opp midt i båten slik at rormannen enkelt har kontroll. Det er også en av grunntankene bak denne dagseileren: Den skal være enkel å håndtere. Du kan også sette inn en autopilot slik at det går fint å spise nisten når du er under seil.

TOFINOU 9.5
Lengde | 9,50 m |
Bredde | 2,45 m |
Dypgang | 1,20/2,20 m |
Deplasement | 2300 kg |
Ballast | 800 kg |
Storseil | 26,5 m2 |
Fokk | 14,4 m2 |
Spinnaker | 73,0 m2 |
Motor (Yanmar) | 14 hk |
Konstruktør | Joubert/Nivelt |
Verft | Latitude 46, Frankrike |
Info | www.alizeyachts.no |
Pris | Kr 1 079 000 |
MOTOR
Eller motor for den saks skyld. Du kan selvfølgelig ikke ødelegge inntrykket av denne båten ved å fikle med en påhengsmotor. Her er det innenbordsmotor som selvfølgelig gjelder. Den er på bare 14 hestekrefter og har seilbåtdrev, men det holder i mengder for å ta deg inn og ut fra brygga uten å få en ripe i lakken.
Det er mer under dekk som er attraktivt. Bulbkjølen stikker 2,2 meter når du seiler. Trykker du på en knapp, stiger kjølbladet opp inne i båten og vips kan du ta deg inn på 1,2 meters dybde. I baugen ligger et uttrekkbart baugspryd i karbonfiber.
Med så mye teknisk utstyr under dekk blir det liten plass igjen til fasilitieter. Men det er ikke antall køyeplasser eller kubikkmeter leveareal som er poenget med denne båten. Like fullt er det gode muligheter for å sove under dekk for to personer på en så varm sommerdag at du egentlig ikke har lyst til å seile tilbake til hytta.
SPINNAKER
Da vi heiste den asymmetriske spinnakeren, vel egentlig var det bare Ole Petter Pollen i Alize Yachts som dro den opp og håndterte den, for jeg stod på akterdekk og tok bilder, ble båten leken og rask.
Den dype kjølen og lange vannlinjen gjør henne til en stiv båt. Tilgangen til alle linene rett foran rormannsplassen gjør henne til en veldig enkel båt å seile alene.
Den selvslående fokka bidrar også til enkel seiling på kryss. I 15 knops vind holder den rundt 6 knops fart på kryss, og når man faller av og får opp medvindseilet, øker farten til tett oppunder 10 knop på skarpe vinkler. Vi følte aldri at vi var på kanten av å miste kontroll når vi stadig pekte høyere mot vinden med den asymmetriske spinnakeren. Kraften ble heller tatt ut i fart og ren seilglede.

GOD KVALITET
Alt dekksutstyret er av god kvalitet og det er ikke spart noe på utstyret. Det skulle bare mangle når en ser på prislappen. Herligheten koster over en million kroner før du begynner å henge opp seil og elektronikk. Hvis du i tillegg skal ha tilhenger, og det bør du, så ryker det på nye mengder med kroner.
Men for all del: Dette er en båt for dem som har råd til en hytte i Blindleia. Egentlig bør de være nærmest obligatorisk for alle seilere med hytte i vannkanten å ha en slik båt som en kan ta seg en dag på fjorden med. Kanskje kaste anker i en lun vik og bare nyte alle de beundrende nikkene en får fra de som vet å verdsette en vakker båt.

