HYBRID: Privilege 5 Hybrid får to elektriske motorer og en dieselgenerator.

Katamaran med elmotor og elbilbatteri

Privilege 5 Hybrid blir 50-fot og får teknologi fra BMW.

TEKOLOGI: Katamaranen får batteriteknologi utviklet for BMW i3, Norges mest populære bil for øyeblikket.

Privilege Marine utnytter teknologi utviklet for elbiler via Torqeedo. Torqeedo er et tysk selskap som satser stort på elektriske motorer. De startet med banebrytende påhengsmotorer, men leverer nå systemer for større båter takket være deres høyspenningssystem Deep Blue, som de har vunnet mange priser for.

Kraftig system

Torqeedo inngikk i vinter ett samarbeid med BMW og å bruke batteripakken som benyttes i BMW i3 for båter. Avtalen har alt ført til at svenske Nimbus nå tilbyr båter med elektrisk motor og en effektiv batteripakke. Batteriet fra BMW, som egentlig er produsert av Samsung er på 33 kWh. Batteriet gir en rekkevidde mellom 20-30 mil (100-130 nm) i bilen, men bare 20 nm i 5 knop på den 50-fots lange katamaranen. Derfor vil båten få et generator som yter 22 kW. Torqeedo leverer også generatorer. De produserer ikke denne selv, men utstyret som tar ut kraften. Det skal gjøre generatoren mer effektivt. Generatoren leverer likestrøm på høy spenning. Spenningen er på 400 volt. Med generatoren skal katamaranen har samme rekkevidde som med dieselmaskiner. Generatoren skal også kunne både gi strøm for fremdrift, samt lade batteriene.

Torqeedo gir 9 års garanti på batteripakken. Batteriene gir nok strøm for å kjøre AC en hel natt.

Mye strøm

Privilege 5 Hybrid får to elmotorer på hele 55 kW hver i følge pressemeldingen. Disse vil gi langt mer kraft enn standard 55 hk dieselmotorer, men verken generator eller batteriene kan gi så mye effekt over tid. På full fart vil motorene spise 110 kW, og med denne farten vil batteriet være tomt på under 20 minutter. 

For å få 20 nm rekkevidde med 5 knops fart vil systemet trekke 7,5 kW. Båten bruker 1,5 kWh per nautiske mil.

Mens bileieren kan lade opp batteriet via hurtiglader på under en time, så er det få steder langs kysten du finner slike effektive 50 kW likestrømsstasjoner. Å lade via vanlig stikkontakt vil i mange tilfeller ta over ett døgn. I fremtiden vil vi kanskje få hurtigladere også på brygga.

 

SEILmagasinet var ute med Arcona 410 Hybrid i begynnelsen av måneden. Den brukte 4,5 kW i samme hastighet i 5 knops fart, 0,9 kW per nautisk mil.

LES: Transportetappe med elbåt

Flere energikilder

En katamaran har to smale skrog som gir lettdrevet fremdrift. Ulempen er at båten også har et stort vindfang som gjør at det kreves mye motor mot vinden.

Men Privilege 5 Hybrid har også seil, og kan utnytte vindkraften. I god bør kan propellene også brukes for å lade batteriene. Fordelen med katamaran er også at det er god plass for solcellepaneler.

Privilege Marine ble tidligere denne måneden kjøpt opp av Aurelius som også eier Hanse. Hanse bruker også Torqeedo, og tilbyr et enklere system på Hanse 315.

 

 

Det er nå startet egen elbåtforening etter mønster av Elbilforeningen. 

 

LES: Ønsker flere elektriske båter

 

KRAFT: Pressemedlingen oppgir 55 kW for motorene, men Torqeedo har kun 33 og 66 kW presentert på sin nettside. 33 kW tilsvarer 40 hester, og burde holde.
TRANSPORT: Elmotor er best for båtfolk med god tid. Løsningen gir en rekke fordeler, men krever mer planlegging. Henrik Torgersen har andre sesong i sin Arcona 410 Hybrid.
33kW: Batteriet fra BMW gir en rekkevidde på 20 nm i 5 knop. I høyere fart synker rekkevidden betraktelig.